Beat blogging – med bloggen som journalistisk verktøy

Jeg har ventet en stund på at norske journalister skal ta i bruk bloggen som arbeidsverktøy. Foreløpig har jeg ikke sett noen veldig gode eksempler, men det kommer helt sikkert.

For fenomenet «beat blogging«, som vi på norsk kanskje kan oversette med «temablogging», er i sterk vekst. I engelskspråklige medier er «beat» et begrep for arbeids- eller dekningsområde – krim, politikk, kultur, sport, utdanning osv. Beatbloggerne dekker vanligvis spesialområdet sitt (eller et lite geografisk område) for en publikasjon (gjerne på flere plattformer), men tar i bruk bloggen som sitt primære arbeidsverktøy.

På bloggen offentliggjør de kanskje noe av researchen, stiller spørsmål i håp om at noen som leser den, vil svare, liveblogger hendelser og pressekonferanser og gjør alt annet de måtte finne relevant i sitt daglige arbeid. Dette gjør de parallelt med/som supplement til det de leverer til trykk og/eller sendinger.

Hvorfor? Hvorfor slite seg ut med å skrive en blogg i tillegg til alt annet de gjør? Jo, fordi det bygger en relasjon til leserne. Et kjempegodt eksempel er bloggen til utdanningsreporterne Kent Fischer og Tawnell Hobbs i Dallas Morning News i Texas. De samler lenker til ting andre skriver om skoledistriktet de dekker, de skriver om saker de undersøker, og om alt som handler om Dallas Independent School District som er for smått til å få plass på trykk.

I tillegg tilbyr de fordypning i form av lenker. De lenker til alt – konkurrenter, bloggere, offentlige dokumenter og det som måtte være tilgjengelig. Dette er en leserservice det er vanskelig å konkurrere med nettet på.

Hva har de oppnådd? Et trofast, ivrig publikum. Et publikum som kommenterer, gir innspill og kommer med tips. Gjengangere som bidrar. Det skjer mye spennende diskusjon i kommentarfeltene på bloggen – Kent Fischer er veldig ivrig på å dyrke kommentar og debatt. Innimellom blir selvsagt journalistene angrepet som usaklige, udugelige eller en av de andre tingene journalister gjerne blir karakterisert som. Men så er det ganske raskt noen som kommer til deres forsvar også. Her er et lite eksempel på hvordan et blogginnlegg ble en toppsak.

Utdanningsbloggen er bare ett av mange gode eksempler. For utdyping anbefaler jeg beatblogging.org, et prosjekt drevet av professor Jay Rosen ved New York University og NewAssignment.net. De har også en fin oversikt over ukas beste beatbloggere hver uke. Mye fin inspirasjon å hente der.

Så venter jeg litt på å se noen norske journalister virkelig ta bloggen i bruk som redskap. Det nærmeste jeg har registrert selv, er utviklingsblogger som NRK Beta, Teknisk Beta, Dag Otters blogg og liknende. For de teknofile er jo også bloggen et nærliggende verktøy. Men har noen sett andre eksempler på hjemlig jord?

OPPDATERING:

Her er bloggen til Olav Anders Øvrebø, Undercurrent

Her er bloggen til Elin Martinsen i Østlandssendingen, Byen i forandring

19 Responses til “Beat blogging – med bloggen som journalistisk verktøy”
  1. oaø mars 10, 2009
  2. Ingeborg Volan mars 10, 2009
  3. Kristine Löwe mars 10, 2009
  4. Ingeborg Volan mars 10, 2009
  5. oaø mars 10, 2009
  6. Elin Martinsen mars 11, 2009
  7. Ingeborg Volan mars 11, 2009
  8. Thomas Hansen mars 11, 2009
  9. Ingeborg Volan mars 11, 2009
  10. oaø mars 11, 2009
  11. Elin Martinsen mars 11, 2009
  12. Terje Karlsen mars 11, 2009
  13. Kai mars 11, 2009
  14. Ingeborg Volan mars 11, 2009
  15. oaø mars 17, 2009
  16. Ingeborg Volan mars 24, 2009
  17. sunde april 3, 2009
  18. Glenn Melby april 21, 2009
  19. netthoder april 21, 2009

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *