Gratulerer med dagen, Dagbladet.no

Terje Johansen er i dag sjefredaktør i Aller Internett. Han begynte i Dagbladet i 1992 og var med på oppstarten av Norges nest første nettavis som ble lansert 8. mars 1995. I forbindelse med 15-års jubileet spurte vi Terje om han kunne skrive ned sin versjon av oppstarten. Dette er slik han forteller det med egne ord:

Dagbladet.no, og dermed i praksis nettmediene i Norge, har fylt 15 år. Som første ansatte i Dagbladet.no vil jeg gjerne gratulere med dagen.

Noen har kreditert meg for oppstarten av Dagbladet.no, hvilket herved avkreftes. Det er nok flere som skal dele æren, men daværende produksjonsredaktør Ove Monsen var drivkraften i redaksjonen og mannen som sørget for at det skjedde.

Jeg kom først inn etter noen uker. I starten ble nettstedet laget uten ansatte, ved at vaktsjefen skulle legge et knippe saker ut på tampen av hver vakt. Det viste seg vanskelig, siden alle sakene måtte kodes og sendes gjennom Nortext-anlegget fra Norsk Data i én operasjon. Ble det gjort én feil ett sted måtte hele siten kodes opp på ny. Så jeg ble ungdommen som var der da de trengte meg. Man hadde jo lagt for dagen en viss kunnskap om data ved tidligere anledninger.

Her kunne jeg ha startet mimringen om alt vi måtte «finne opp» som i dag fremstår som en selvfølge. Å få bilder ut av proprietære systemer, rutiner for publisering i tiden før begrepet publiseringssystem var innført og alt det der. Eller om konkurransen fra VG og Nettavisen som kom på banen rett etter oss med flere ganger større budsjetter enn hva vi hadde å rutte med.

Én ting skal dog nevnes, nemlig den i ettertid ignorerte spalten «Nettkjenning» fra 1996, hvor brukerne kunne legge inn egne kommentarer under artikkelen. Jeg tror vi var først, ihvertfall hadde ikke jeg sett det noe sted tidligere. Og det var ikke ukontroversielt, så Tore Neset og undertegnede turde ikke å gjøre det med andres artikler. Ikke var det mange kommentarene som dukket opp heller. Uansett: Vi var først!

Men hva betyr vel en slik bursdag? Det var jo egentlig 1996 som var Internett-året, ikke -95.

Det var i 1996 Internet Explorer ble lansert. Og Nettavisen. For ikke å snakke om Digi.no, kanskje verdens første rene profesjonelle nettpublikasjon som fortsatt er i drift. Og det var i 1996 Telenor og Schibsted fusjonerte nettmedievirksomhetene sine inn i SOL og folk med dress begynte å jobbe med internett.

Jo, det var først i 1996 at internett ble et begrep i Norge. Kanskje bortsett fra i Dagbladets nyhetsstab, hvor det store flertall av saker om nettet fortsatt omhandlet porno og hackere. Å få folk til å lage nyhetssaker til nettutgaven var mer eller mindre uhørt.

Dagbladet var nemlig tidlig ute uten egentlig å ville det. Et knippe viljesterke sjeler, som nevnte Ove Monsen, IT-sjef Kai Rosenberg og markedsdirektør Anders Skogvold la mye prestisje i nettutggaven der resten av ledelsen tvilte.

Under planleggingen av versjon 2.0 av Dagbladet :på nettet (det het faktisk det den gangen), som ble lansert dagen før VG kom på luften en høstdag i 1995, lanserte Nils Petter Nordskar en grandios idé for oss: «Stortorget Norge» skulle være et sted for kjøp og salg på nettet. Dessverre druknet denne særdeles visjonære idéen i Dagbladets budsjetter for internettsatsingen, som vel ikke passerte millionen i kostnader før i år tre.

Ei heller fikk vi gjennomslag for ønsket fra enkelte av oss om å flytte Dagbladets nettvirksomhet ut i et eget aksjeselskap. Det ble effektivt torpedert av redaksjonsklubben en gang i 1996 eller -97.

Først da Arne Krumsvik kom inn, med sine kunnskaper om beslutnings- og strategiprosesser ble dette noe av. DB Medialab ble unnfanget på Savoy Bar en sen nattetime på ettersommeren 1999. I mai 2000 ble konstruksjonen sluttført, idet jeg selv sluttet for å bli portalsjef i Scandinavia Online.

Nettvirksomheten skulle ha fokus på vekst og utvikling, avishuset på kostnadskutt og konsolidering. To forskjellige strategiske utgangspunkt og store forskjeller i medienes egenart gjorde at det for oss fremsto som et nødvendig grep.

I dag er nett og papir mer samlet enn noen gang i Dagblad-huset. Om det er riktig oppskrift gjenstår å se, og man skal være snill mot bursdagsbarnet så det er best jeg ikke sier så mye.

Jeg er imidlertid overbevist om at det vil være plass til rendyrkede nettmedier med lave kostnader og høyt tempo, som kan løpe mellom beina på de store, tunge etablerte aktørene som har stabskostnader og topplinje å forsvare.

Og jeg er overbevist om at Dagbladet.no har posisjon og styrke til å være en premissleverandør blant norske nettmedier i lang tid fremover. Gratulerer med dagen!

Hilsen Terje Johansen


4 Responses til “Gratulerer med dagen, Dagbladet.no”
  1. Espen Klem mars 9, 2010
  2. Gard Jenssen mars 9, 2010
  3. Terje Johansen mars 9, 2010
  4. Signe Karin hotvedt mars 9, 2010

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *