Kan det være noe galt med norske nettaviser, når de er så populære?

Finn Labs har nok en gang invitert til dugnad hos store, norske nettaktører. Kampanjen mot Internet Explorer 6 var en stor suksess, og har gjort livet mye lettere for de som skal designe nettsider for et norsk publikum, og det samme resonnementet er bakgrunnen for forslaget om å standardisere bannerstørrelser.

Og det er åpenbart en diskusjon som engasjerer. Foreløpig har blogposten 49 (stort sett) gode, grundige og velfunderte innspill fra designere fra de store nettavisene – og de litt mindre.

Det er ikke rart at det er en diskusjon som engasjerer. Annonser er stort sett det nettavisene tjener penger på. Annonser er selvfølgelig viktig. Penger er viktig.

Men skrekk og gru, som designstudenten i meg vrir seg, nettjournalisten i meg vrir seg, og det jeg har av brukervennlighetskonsulent i meg vrir seg. Er det virkelig det som er det viktigste å diskutere for nettavisene og deres designere?

(Det kan godt hende at det faktisk er det viktigste å diskutere. Men det trenger ikke være det eneste vi diskuterer!)

Vel, siden jeg er så heldig å være styremedlem i NONA, så har jeg bestemt at vi onsdag 9. juni på NONAs årskonferanse NONA10 (sjekk også Facebook-event for årsmøtet) skal løfte blikket litt utover grid-malene.

Er det problemer med våre vidunderlige nettaviser?

Vi kom tidlig i gang med nettaviser i Norge – det er nå 15 år siden. Dermed har nettavisene vært en dominerende leverandør av innhold for norske nettbrukere helt fra starten. Norske nettaviser er (såvidt jeg vet) verdens mest leste, både om man sammenligner med innbyggere, og innbyggere på nett. Selv om det ikke alltid går like bra opp i regnskapene, så trenger norske nettaviser i hvert fall ikke å bekymre seg over at Google stikker av med leserne deres.

Men denne suverene posisjonen har kanskje gjort at man har blitt lat på innovasjonssiden? Eller er problemet at det er folk som tradisjonelt har skrevet for aviser som lager dem? (På NONA10 så diskuterer vi forresten også hvorvidt vi skal ha programmere inn i redaksjonen!)

Brukeropplevelse på NONAs årskonferanse 9. juni

13.00 Innledning ved Jon Reidar Hammerfjeld fra Dagbladet, som forteller om norske nettavisers suksess og utvikling.

13.20 Innledning ved Kristian Singstad Pålshaugen og Silja Mustaparta fra Halogen, om noen av utfordringene nettavisene har med tanke på brukeropplevelse

13.40 Kaffepause

13.55 Paneldebatt med

  • Jon Reidar Hammerfjeld, Dagbladet
  • Kristian Singstad Pålshaugen/Silja Mustaparta fra Halogen
  • Pål Nedregotten fra A-pressen interaktiv
  • Eirik Rønjum Hafver fra NetLife Research

Hva skal vi diskutere i paneldebatten?

Hva skal vi spørre om? Hva skal de diskutere?

  • Hvorfor klarer nettavisene bare å vise meg hva som skjer akkurat nå? Hva om jeg lurer på hva som var det viktigste denne uka? Denne måneden?
  • Hvorfor er det så sjeldent at nettavisene klarer å vise meg helheten i en sak? Er det helt åpenbart at det må være nye saker som skrives, i stedet for at man bygger ut en artikkel, slik Wikipedia gjør?
  • Hvorfor er det så vanskelig for meg å se forskjell på hva som er notiser eller NTB-saker, hva som er egen-saker, og hva som er klipp-og-lim-saker?
  • Gjør det noe at man ikke kan se forskjell på en NTB-sak, en egen-sak og en klipp-og-lim-sak?
  • Hvorfor kan jeg ikke få lov til å fjerne all sporten og kjendisstoffet fra forsiden på VG.no, hvis jeg ikke liker sånt? Hvis Facebook lar meg «skjule» noe, hvorfor kan ikke nettavisene la meg gjøre det?
  • Gjør det noe at du må klikke deg inn på en sak for å lese den, og så trykke på Back-knappen for å lese det andre du ville lese?
  • Gjør det noe at de nesten aldri bruker faktabokser?
  • Hvorfor ser nettavisene ut som de gjør? Og hvorfor ser de så like ut?
  • Kommer vi til å fortsette å stort sett bruke tekst når vi lager journalistikk i fremtida? Vil det fortsatt være det enkleste og mest fleksible? Gjør det noe?

Noen lesetips om nettavisenes utvikling:

Meld deg på årsmøtet!

Hvem, hva og hvor

Debatten om brukeropplevelse er bare en av mange ting som skjer på årskonferansen. Sjekk hele programmet her og se noen av de som kommer på årkonferansen på Facebook.

Priser

Seminarpris for medlemmer er 350 kroner (inkluderer lunsj og kaffe), eller 550 kroner (inkluderer heldagssemiarpakke og årsmøtemiddag). For ikke-medlemmer koster heldagsseminaret 1000, og med middag 1500 (klikk på riktig beløp for å betale via PayPal eller kredittkort for å sikre deg plass allerede i dag! Bedrifter som ønsker samlepåmelding kan ta kontakt for å få tilsendt faktura).

Er din arbeidsgiver medlem i NONA, kan du melde deg på til medlemspris

Våre bedriftsmedlemmer er: ABC Nyheter, Aller Internett, Budstikka Media, Cappelen Damm, DB Medialab, Drammens Tidende, Edda Media, Fredriksstad Blad, Halogen, Høgskolen i Oslo/JBI, Institutt for Journalistikk, Klikk.no, LO Media, Lokalavisene Oslo, Nettavisen, NRK, Steam, Opplysningen 1881, Teknisk Ukeblad, Teleplan Consulting, TV 2, VG Multimedia og Vårt Land. Våre venner i danske DONA kan også melde seg på til medlemspris.

For alle medlemskategorier gjelder følgende: Betalt kontingent for 2009 gjelder også for 2010. Du behøver ikke betale på nytt før neste år! Fortsatt ikke medlem? Det kan du fikse nå!

2 Responses til “Kan det være noe galt med norske nettaviser, når de er så populære?”
  1. Erlend Schei mai 28, 2010
    • Ida Aalen mai 29, 2010

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *