Satser på bedre nettdebatt med betalingsmur

Fra og med i dag koster det penger å lese Murdoch-avisene Sunday Times og Times på nett. Sistnevntes nettsjef tror det vil skape en bedre nettdebatt og bringe journalistene nærmere leserne.

I går ble det kjent at Murdochs store betalingseksperiment starter i dag. Times-avisene har, som Astrid nevnte i forrige bloggpost, bare vært tilgjengelig på nett for registrerte brukere etter at de Murdoch-eide fikk nye nettsider som første skritt mot en betalt fremtid i mai.

Opptrappingen er allikevel gradvis, til å begynne med koster et abonnement for hver av nettavisene bare £1, eller drøyt 10 kroner, for en hel måned. Robert Andrews skriver godt om tankegangen bak den gradevise opptrappingen her og viser til PaidContents siste undersøkelse om hvor få som sier de er villig til å betale for å lese aviser på nett. Journalism.co.uk viser til en enda mer nedslående undersøkelse om det samme fra YouGov.

Men, som jeg skrev for ABC Nyheter da Times-avisene lanserte sine nye nettsider i mai, Times-ledelsen snakker også om å bruke betalingsmuren som en anledning til å skape et helt annen debattklima i kommentarfeltene sine – noe de selvsagt håper vil bidra til å gjøre folk mer villige til å betale for nettavisene:

«De nye nettutgavene vil kreve at leserne oppgir informasjon som navn, e-post adresse og betalingsdetaljer ved registrering, og alle som vil legge igjen kommentarer må gjøre det under fullt navn. Kombinasjonen av at folk har betalt en «adgangspris» og at de ikke kan kommentere anonymt, kan skape et bedre debattklima på nett og et «nettsamfunn» hvor lesere både er identifiserbare og føler en form for tilhørighet.

Betalingsmurer kan «igjen plassere journalister der hvor de egentlige hører hjemme: i sentrum for et samfunn av lesere», skrev Greg Hadfield, tidligere sjef for digital utvikling for The Telegraph Group, da de nye nettsidene ble lansert. Han la til at dette, journalister som han som leser kan ha en relasjon til, også er noe er villig til å betale for.

Da jeg var på news:rewired i London sist fredag gikk Tom Whitwell, assisterende redaktør og nettsjef i The Times, nærmere inn på disse tankene.

– Betaling skaper et virkelig forhold mellom leserne og nettavisen, da har vi ikke lenger bare et publikum som detter innom avisen ved en tilfeldighet. Vi får masse treff fra «drive-bys» – folk som kommer til avisen på grunn av en lenke og så stikker av gårde igjen – fra hele verden. For en nettside som krever betalt er dette annerledes. En nettside som krever betalt har virkelig leserne i sentrum for hva den gjør. Vi er ikke interessert i å optimalisere nettsidene for annonser, vi er interessert i å optimalisere den for leseropplevelsen. Nå kan vi bringe journalistene mye nærmere leserne,» sa han.

Phillip Trippenbach tror til og med at dette vil gjøre Times’ nettavisene fri for internett troll og kommentar spam. Jeg må innrømme at jeg stiller meg litt tvilende til at betalingsmuren helt og holdent vil fjerne problemer i kommentarfeltet – ikke minst fordi min erfaring er at mange av de som oppfører seg ufint i kommentarfeltet gjerne er litt eldre, mindre nettvante lesere som ikke helt skjønner rekkevidden av det de gjør i denne konteksten – men det blir likefullt spennende å følge med på hvordan de nye betalingsløsningene vil påvirke debattklimaet og forholdet mellom leser og journalist. Det vil si: hvis jeg gidder å betale for å følge med på det hele….

Det skal også sies at poengene om nettdebatt og forholdet mellom journalister og lesere var de mest interessante fra Whitwells presentasjon. Utover det hadde han få konkrete svar og lite nytt å komme med.

Oppdatert 16:40 CET: Trippenbach forklarer mer om hva han tenker om betalingsmurer og community her.

One Response til “Satser på bedre nettdebatt med betalingsmur”
  1. Dewi oktober 7, 2015

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *