Nyttårskavalkade: Pål Nedregotten om nettmedier i 2010 og 2011

I NONA har vi hatt mange dyktige nettfolk som innledere på møtene våre, både norske og utenlandske. Vi i styret har også plukket opp et og annet gullkorn på konferanser i nær og fjern. I tiden fremover vil vi trekke på dette for å belyse nettåret som har gått og det som ligger foran oss.

Først ut er Pål Nedregotten, Leder for produktutvikling i A-pressen digitale medier:

Pål Nedregotten, Leder produktutvikling i A-pressen digitale medier. Foto: Anders Brenna, NONA09



Hva hva var viktigste utvikling innen nettmedier i året som gikk?

Det er todelt:
Den mentale endringen i bransjen til å ville ta betalt, og introduksjonen av iPad – som påvirker nettmediene på to betydelige måter: betalingsmodeller og presentasjon.

Utfordringen: hvordan ta disse to åpenbare trendene inn over seg og ta riktige strategiske og taktiske beslutninger (betalingsmodeller, presentasjonsteknikker, brukerdialog, annonseformater, teknologivalg). Mulighetsrommet har åpnet seg opp, men det har også muligheten til å ta kostbare feilvalg (både i rene kroner, men også i tapt tid).

Hva tror du blir viktigst i 2011?

Å ha is i magen. Jeg tror vi ganske raskt kommer til en bransjeerkjennelse om at iPad ikke redder oss (selv om jeg tror mulighetene som bor i touch-skjermer har potensial til å gjøre veldig spennende ting med produktene våre). Da er det viktig å ha lagt kortene riktig.

For nyhetsmediene tror jeg produktmessig noe av det viktigste blir å finne ut hvordan investeringene i touchprodukter (som, selv med iPadens 10% gjennomslag som Gallup spår i 2011, vil være et nisjeprodukt lenge) kan rulles inn i våre digitale kjerneprodukter – nettavisene. Det gjelder både presentasjonsteknikker, brukerdialog, annonseformater og – ikke minst – betalingsløsninger).

Dette vil antakelig være selveste nøkkelspørsmålet i 2011.

Hvilke nettemaer/prosjekter er du mest opptatt av for 2011?

Hvordan bygge fornuftige produktspektre på tvers av ulike plattformer (avis, nettavis, mobil, touch) slik at de spiller hverandre sterke i stedet for svake – teknisk, designmessig, produktmessig, redaksjonelt. Hvordan formattere produktene på tvers av de samme plattformene for å spille dem sterke i stedet for svake.

No Responses til “Nyttårskavalkade: Pål Nedregotten om nettmedier i 2010 og 2011”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *