Nyttårskavalkade: Eirik Helland Urke om nettbrett og fotojournalistikk i 2010 og 2011

- Om 2010 var året for å lansere brettaviser, er 2011 året for å levere de gode og lønnsomme produktene, sier fotograf Eirik Helland Urke i dette nyttårsintervjuet.

I NONA har vi hatt mange dyktige nettfolk som innledere på møtene våre, både norske og utenlandske. Vi i styret har også plukket opp et og annet gullkorn på konferanser i nær og fjern. I tiden fremover vil vi trekke på dette for å belyse nettåret som har gått og det som ligger foran oss.

Eirik skriver mer om sine spådommer for foto og nett i 2011 her. Presentasjonen han holdt for NONA om framtidens fotojournalistikk i året som gikk finner du her.

Hva var viktigste utvikling innen nettmedier i året som gikk?

I 2010 kom brettavisene, et direkte resultat av iPad-lanseringen i januar. Inntektsmessig er brettavisene i dag selvsagt ubetydelige, men en sterk bransjetro på ny betalingsvilje og nyskapende presentasjonsformer har gjort dette til det viktigste utviklingstrekket i fjor. Det har rett og slett dukket opp en ny digital optimisme blant både papir- og netthoder.

En interessant sideeffekt av iPad-lanseringen er at Flash som multimediaplattform er i ferd med å bli tydelig svekket. Apple støtter ikke Flash med sine mobile operativsystemer, og presser dermed mediene til å innføre HTML5-multimedia. Byttet til åpne standarder er på mange måter et positivt trekk, men det gir noen utviklingsmessige utfordringer i overgangsfasen.

2010 var også året mediestøtteutvalget åpnet for digital mediestøtte, og det skal bli svært spennende å se hvor den ballen lander.

Hva tror du blir viktigst i 2011?

Om 2010 var året for å lansere brettaviser, er 2011 året for å levere de gode og lønnsomme produktene. Det begynner allerede å bli tydelig at iPad ikke redder noen norsk avis i 2011, men det er liten tvil om at mobilt mediekonsum blir betydelig viktigere i året som kommer. Da gjelder det å satse riktig. Jeg synes Dagbladet satser fornuftig med nettsider som funker på alle plattformer, mens VG er modige med egen iPad-satsing som gir nyttige erfaringer for alle. Jeg er ganske spent på hva NRK og TV2 kan få ut av innholdet sitt på mobile plattformer i 2011.

Vi begynner å se at mediekonsumenter bryr seg mindre om merkevare og i større grad samler innhold fra flere kilder. RSS-lesere og sosiale medier samler sammen innholdet, med tjenester som Flipboard kan vi også begynne å snakke om leseopplevelse. Skal man lukke innholdet sitt bak apps og betalingsmurer eller dele åpent og på tvers av plattformer og tjenester? Dette må norske medier ha et bevisst forhold til i 2011.

Hvilke nettemaer/prosjekter er du mest opptatt av i forhold til 2011?

For meg personlig vil 2011 i stor grad handle om å bruke egen nyskaping og entusiasme til å bygge et varig forretningsfundament. Det innebærer blant annet å tilby tydeligere tjenester innen foto/nett og levere disse til flere. Direktepublisering med Shoot It Live er en slik tjeneste, en annen er høyoppløste 360-bilder/VR-turer på alle plattformer. Mitt overordnede prosjekt er å fornye både fotograferingen og bildebruken i norske medier.

No Responses til “Nyttårskavalkade: Eirik Helland Urke om nettbrett og fotojournalistikk i 2010 og 2011”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *