Nyttårskavalkade: Kevin Anderson om datajournalistikk og digitale plattformer

Digital strateg og frilanskonsulent Kevin Anderson tror datarevolusjonen, nye forretningsmodeller og nytenkning rundt design vil prege nettjournalistikken i tiden som kommer.

I NONA har vi hatt mange dyktige nettfolk som innledere på møtene våre, både norske og utenlandske. Vi i styret har også plukket opp et og annet gullkorn på konferanser i nær og fjern. I tiden fremover vil vi trekke på dette for å belyse nettåret som har gått og det som ligger foran oss. Her følger noe tanker fra Guardians tidligere digital research redaktør, Kevin Anderson. Les Ida Aalens refereat fra hans foredrag for NONA om nettverksjournalistikk her.

Kevin Anderson tror vi går spennende tider i møte. Foto: Kristine Løwe

Hva var den viktigste utvikling innen nettmedier i året som gikk?

Jeg synes en av de viktigste utviklingene var den økende betydningen til data, enten vi snakker om prosjekter for å øke tilgangen til offentlig data eller datas økende betydning i journalistikken. Av alle utviklingene i 2010, synes jeg datarevolusjonen er spesielt viktig både fordi den betyr mye for journalistikken og på grunn den potensielle verdien den kan ha for produkter som kan bidra til å støtte opp under journalistikken.

Hva tror du blir viktigst i 2011?

De viktigste utviklingene vil komme innen det pågående arbeidet med å finne nye foretningsmodeller som kan støtte opp under journalistikken.

Kampen mellom forkjemperne for betalt innhold og de som har mer tro på gratis, annonsestøttet modeller dominerte mye av diskusjonene i 2010. Men mye av dette var bare snakk, og det var medieorganisasjoner et par som faktisk startet nye eksperimenter med betalingsmurer og betalt innhold.

Vi fikk heller ikke mye ny data som kunne si noe om hvorvidt disse betalingsmodellene var vellykkede eller bærekraftige. Det hjalp dessuten ikke at den lille informasjon vi fikk fra The Times var så lite gjennomsiktig at den nesten var ubrukelig.

I 2011 vil vi se mer eksperimentering med betalt innhold og vi ser også originale nye annonseformater som hjelper med å øke inntektene som skal erstatte den vedvarende nedgangen i inntekter fra papirmedier.

Hvilke nettemaer/prosjekter er du mest opptatt av i forhold til 2011?

En av sideeffektene av iPad, og de nye Android nettbrettene som er ventet denne våren, er at vi endelig har fått interessant nytenning rundt presentasjon og interface, noe som i realiteten har vært fraværende de siste årene.

Mediedesign hadde blitt litt kjedelig de siste årene, men nettbrettene gir designerne muligheter og motivasjon til å tenke nytt. Det er også interessant å se hvordan nytenkningen i applikasjonsdesign smitter over på desktop-design. USAs offentlige kringkaster National Public Radio (NPR) har ikke bare lagd en veldig interessant iPad-app, men også en app for Googles nettleser Chrome som bruker mange av designprisnippene fra nettbrettapplikasjonen.

Etter år hvor det i realiteten bare var to digitale plattformer, desktop og mobil, ser vi nå ikke bare nettbrett men også internettbasert TV. Jeg tror disse nye plattformene representerer store muligheter. Vi har dessuten organisasjoner som utelukkende lager digitalt innhold som tenker på disse plattformene på originale måter og ikke bare på hvordan stappe gamle, papirfokuserte produkter inn i et digitalt format. «Digitalt-først»-tenkning begynner endelig å bli moden og jeg har store forventninger til 2011.

No Responses til “Nyttårskavalkade: Kevin Anderson om datajournalistikk og digitale plattformer”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *