Hva vi kan lære av The Times’ app for prinsebryllupet

Gir The Times app for det britiske prinsebryllupet et glimt av medienes brett-fremtid?

Jeg har sjelden blitt så overrasket som da jeg lastet ned The Times dedikerte app for det britiske prinsebryllupet sist uke for å omtale den i jobbsammenheng.

Jeg har aldri vært spesielt interessert i de kongelige, men dette var rett og slett en spennende og ganske vellykket app jeg fikk lyst til å bruke mer tid på. Til alt overmål  kom den fra en mediebedrift, The Times, med en generell iPad-app jeg syntes var ganske så håpløs, type papiravis for nettbrett, første gangen jeg prøvde den.

Det skal sies at også denne appen bærer klart preg av papiravistradisjonen i design, men samtidig byr den på en spennende multimedial opplevelsespakke som gjør at den fungerer godt som app.

For å ta den viktigste innsikten for mediebransjen først, så peker den kanskje mot mer dedikerte tema-apper som virkelig driller inn i folks interesse.

Denne appen handler bare om de kongelige. Den har sterkt fokus på prinsebryllupet, men også mye interessant og tildels artig historisk stoff rundt de kongelige.

Man kan for eksempel tenke seg at det kan være interessant å lage noe lignende for OL, for VM, for et valg eller for andre virkelig store begivenheter.

Målestokken må selvsagt være i hvilken grad målgruppen for begivenheten er på mobile plattformer og hvorvidt den egner seg for dette formatet.

Her er jeg litt usikker på om de britiske avisene som har utviklet egne bryllups-apps treffer fordi jeg innbiller meg at interessen for de kongelige er størst i den eldre garde, men det er selvsagt mulig min antagelse er feil (det vil uansett tallene for antall nedlastninger gi oss en pekepinn på).

Desstuen bør temaet appen dedikeres til virkelig være noe folk er lidenskapelig opptatt av.

Det nytter selvsagt ikke med en type nyheter-som-grønnsaker-eller-tran holdning, dvs å ta utgangspunkt i hvilke nyheter folk bør være interessert i, som medier av og til gjør.

Ergo er det kanskje lettere å se på sports- eller underholdningsartede temaer enn f. eks et valg.

Men snudd på hodet kan man også ta utgangspunkt i hvordan man kan gjøre et valg til en spennende apps-opplevelse – kanskje av typen satire fra Opplysningskontoret kombinert med spennende interaktive løsninger som illustrer hva partivalg og/eller stortingssammensetning vil bety for folk flest.

Humor og gode interaktive eller grafiske fremstillinger kan være viktige verktøy

Murdochs The Daily lagde også en dedikert app i forbindelse med Elizabeth Taylors bortgang, men den har jeg ikke hatt tid (eller dyp nok interesse) til å se på.

Men det The Times lykkes med i bryllupsappen sin er å lage en opplevelsespakke med ganske bred appell.

I appen finner du et stilig interaktivt kart til reiseruten på bryllupsdagen, selvsagt store fotoalbum, mye artig bakgrunnsinformasjon – inkludert en tidslinje over konger fra år 924 og frem til i dag og oversikt over kjøretøyene William og Kate kom til å bruke – video, karikaturer og annet spennende.

Historie-entusiasten i meg synes tidslinjen over britiske konger var riktig så fornøyelig laget, men jeg er usikker på hvorfor jeg synes funksjonen «Create-a-Kate» – det vil si kle på Kate med forskjellige brudekjoler og tilbehør – var så fascinerende.

Appen byr også på en artig og ironisk tegnefilm av Morten Morland, og det jeg syntes var en ustyrtelig morsom video av Times’ spaltist Caitlin Moran – Moran har en solid arbeiderklassebakgrunn – som fikk være Kate Middleton for en dag (tenk elegant hvit brudekjole med jakke i leopardpels utenpå).

Oppsummert var det mye bakgrunnsinformasjon med bred appell her, og en god porsjon britisk humor.

Siden jeg har bodd i England i mange år og jobbet for britisk presse har jeg kanskje en bakgrunn som gjør denne appen mer interessant for meg enn de mindre anglofile.

Men at jeg har tatt meg selv i å åpne denne appen flere ganger etter at jeg først sjekket den ut er ganske stort. Kongelige er som sagt ikke helt min greie (selv om jeg selvsagt har fulgt store deler av dekningen av bryllupet som en meta-journalistisk øvelse jeg gjør med alle store nyhetsbegivenheter).

Allikevel, tross at denne appen overrasket gledelig har jeg ikke fått meg selv til å betale 45 kroner for den fulle versjonen av den. Jeg trodde først kostet 29 kroner, og tenkte at det kunne jeg kanskje avse.

Men så vidt jeg kan se vil det primært gi meg tilgang til masse flere bilder fra selve dagen, og akkurat det er jeg ikke så veldig interessert i. I alle fall ikke interessert nok til å bla opp 45 kroner. Jeg har med andre ord bare testet «Preview Edition» som både er gratis og ganske omfattende.

Siden The Times er en engelskspråklig avis, og det britiske kongebryllupet noe som engasjerer internasjonalt, har en slik app selvsagt et potensielt mye større publikum enn hva en tilsvarene norsk app kan drømme om.

Det er vanskelig å tjene penger på nisjeinnhold når nisjene blir så små som i Norge.

Men samtidig er nordmenn et kjøpesterkt publikum, og internasjonale medieselskap som Schibsted og Mecom kan jo også samarbeide med andre bedrifter i konsernet om å lage et «skall» for en app som benytter seg av forskjellig datagrunnlag (dvs forskjellig datagrunnlag for forskjellige land men samme design, grafikk og funksjonalitet).

Som dere sikkert skjønner så tenker jeg bare høyt her.

Det er nemlig så mange kjedelige medie-apps ute og går at jeg blir inspirert til å skrive mer enn én bloggpost når jeg virkelig finner noe som ligner på noe som kan være interessant fra et mediehus.

Betegnende nok var det mange medie-produserte iPad apps som ikke noterte at Osama bin Laden var drept før langt, langt utpå dagen i går.

Det er nesten så man skulle tro noen  trodde de var en form for (digitale) papiraviser….

Eller for å sitere BBCs Rory Cellan-Jones (siste avsnitt):

«Most days, it does not matter that iPad editions «go to bed» at the same time as the papers. This morning, it made them look like 20th Century relics – and if users are being asked to pay for the apps, as is the case with The Times, they may have some searching questions about what they’re getting for their money.»

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *