Hvordan skape en multikanalstrategi

 Facebook «er et fordelsprgram, et kundeprogram for de som kjenner deg fra før.» Hvor passer alle de andre nettmediene inn i markedsføringsstrategien din og hvordan spiller de sammen?

Det mest matnyttige innlegget på lørdagens #socialwinter-seminar for meg var Nina Furus demonstrasjon av REAN-matrisen, et forslag til en modell for multikanalstrategi som ble til like i forkant av presentasjonen.

Jeg er glad i sånne ting som kan være en slipestein for mine egne tanker, og REAN-matrisen var nyttig i så måte.

Det er en enkel modell som kan være like nyttig for medier som for markedsførere – ikke minst som en slipestein, også som noe å måle eksisterende metoder og modeller for multikanalstrategi opp mot.

Nina sa REAN-rammeverket omtales i boken «The cult of analytics», skrevet av Steve Jackson. Det var her hun fikk ideen til matrisen – som du kan se her.

– REAN står for de fire aktivitetsjobbene vi har som nettkomunikatører, sa Nina:

Reach, Engage, Activate, Nurture.

Her er mine notater fra hvordan hun forklarte det:

Reach – går ut på å øke utbredelsen, øke antall kunder som kjenner til deg og merkevaren din. Websiden hjelper deg ikke med reach. Websiden din er en pull-kanal, den handler om hva kundene kommer til den for å gjøre. Oppdateringer på FB er en reach kanal, det gir deg en kanal for å nå ut.

Engage – Tiltak som har til hensikt å engasjere, inngå i dialog med. De første gangene man snakket om sosiale medier, snakket man om dem som engage-kanaler, som dialog – en måte å skape en interaksjon på.

Activate –  Tiltak som har til hensikt å få bruker til å utføre en handling, som å kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

Nurture – Tiltak som har til hensikt å pleie de kundeforholdene du allerede har, kunder vi trenger å pleie. Sosiale Medier er jo også veldig bra til dette, til relasjonspleie. Facebook er et fordelsprgram, et kundeprogram for de som allerede kjenner deg fra før.

– Vi er nødt til å drive brukerne gjennom en prosess her hvis vi har noe vi ønsker å selge. Vi må drive kunden gjennom denne REAN-prosessen.  Stikkordet for dette er det Jackson kaller «Persuasion path»,  eller overbeviselsen sti, og mye av det handler om å lenke til de neste stegene i prosessen. Jeg tror vi kan bruke denne modellen til å jobbe innenfor og opplever generelt at det er enklere å jobbe innenfor en modell, sa hun.

Hva tror du? Nyttig eller unyttig, for enkelt, for komplisert, eller et godt utgangspunkt?

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *