Et Spotify for for aviser og magasiner? Se til Slovakia

«Vi trenger et Spotify for aviser og magasiner. En månedlig avgift for å lese hva vi vil, når vi vil og hvordan vi vil. Så kan inntektene fordeles etter fortjeneste,» skriver Sven Egil Omdal i dagens Stavanger Aftenblad. Vel, det eksisterer allerede – det er bare å kaste et blikk mot Slovakia og Slovenia.

I streben etter å besvare spørsmålet om hvordan i alle dager mediene skal klare å tjene (mer) penger på nett og å ta betalt for nettinnhold, landet slovakiske Piano Media for nesten nøyaktig et år siden på et radikalt svar:

Sett opp én betalingsmur rundt alle nasjonale nettmedier og ta én sum for å abonnere på tilgang til landets nettaviser.

Pengene fordeles blant de forskjellige mediene ut fra blant annet hvor lang tid leseren bruker på å lese innholdet deres. Les mer om Piano Medias modell hos Wikipedia. Så kan man selvsagt være uenig i parameterne pengene fordeles etter, men dette er i såfall det nærmeste Spotify-modellen som eksisterer for aviser og magasiner såvidt meg bekjent.

Jeg kan ikke helt se for meg norske medier løpe mann av huse for å etablere en slik modell, men mulig det har vært diskutert på konsernnivå eller for de forskjellige trafikkoalisjonene i det norske nettmarkedet? Hva tror du?

Les mer om Piano Media hos Journalism.co.uk:

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *