Favorittinnsikter fra årets Gulltaggen

Med foredragsholdere som Clay Shirky og Sir Tim Berners-Lee var det flere visdomsord å bite seg merke i på årets Gulltaggen.

Annette Kallevig i Sosialkontoret har blogget om nytt og nyttig fra Gulltaggen og fem hovedpunkter til inspirasjon hun tok med seg fra den digitale markedsføringskonferansen i år.

Siden jeg livedekket konferansen for VGs dedikerte mobilside for konferansen (scroll ned på siden for å få høydepunkter fra foredragene), inspirerte Annettes post meg til å gå gjennom notatene mine og plukke ut mine favorittsitater.

Her vil hva man synes er mest interessant  helt klart være veldig avhengig av hva slags fagbakgrunn og interesser man har, men her er i alle fall mine. I tillegg til Shirky og Berners-Lee fikk jeg spesielt mye ut av foredragene til Luke Williams og James Hilton/Ajaz Ahmed.

Clay Shirky:

- Sosiale medier fungerer som forsterkere av menneskelig oppførsel. De gjør oss ikke til bedre eller verre mennesker, men de forsterker de egenskapene vi allerede har.

- Vi er vitne til masseamatøriseringen av nettet. Jeg kan huske en tid hvor nesten alt som ble publisert ble laget av profesjonelle medier. Det er en nesten umulig tanke for 20-åringer fordi en så stor del av det medieinnholdet de bruker daglig er skapt av amatører,

Sir Tim Berners-Lee:

- Det er lenke som driver nettet, som driver trafikken og som driver samtalene. Når du lager en native app for smartmobiler eller nettbrett så er du ikke en del av nettet.

- Hvis du er journalist så bør du virkelig være klar over all dataen der ute på nettet og du bør ha vite hvordan du kan spore og  systematiser de og bruke de aktivt i ditt daglige virke

Luke Williams, professor i innovasjon ved NYU’s Stern School of Business.

- For virkelig å være nyskapende må vi snu rimelige hypoteser på hodet, og gjøre det reglemessig

- Vi er tilbøyelige til å gå som søvngjengere gjennom livet, og gjenta de samme rutinene hver dag. Vi glemmer klisjeene som former måten vi tenker på.

James Hilton og Ajaz Ahmed snakket om innsiktene i boka «Velocity: The seven new laws for a world gone digital» (på norsk: «Hastighet: De syv nye lovene i en digital verden»):

1. Hastighetslov: «En Smith&Wesson pistol slår fire ess» – spillet endres, du må utvikle deg umiddelbart. Å tro at du er berettiget til noe dreper (f. eks Kodak).

2. Hastighetslov: Det er enklere sagt enn gjort. Kom i gang, DERETTER kan du bli bedre.

3. Hastighetslov: Den beste reklamen er ikke reklame. Skap meningsfylte relasjoner – fortell historiene gjennom programvare.

4. Hastighetslov: Bekvemmelighet er det rettes fiende. Ha aldri noe å unnskylde deg for.

5. Hastighetslov: Respekt menneskenaturen. Alt vi gjør ender med en person. Inspirer meg, sett meg i stand til å gjøre ting. Gjør meg bedre.

6. Hastighetslov: Ingen god vits overlever en komité på seks – ha baller nok til å ta en avgjørelse.

7. Hastighetslov: Ha et formål som er større enn deg selv. Gjør det rette, bruk hjertet ditt.

One Response til “Favorittinnsikter fra årets Gulltaggen”
  1. IT Nyheter mai 7, 2012

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *