ONA12: Hvordan få redaksjonen til å omfavne datajournalistikk

Sliter du med å få hele nyhetsorganisasjonen til å forstå verdien av mulighetene som ligger i begrepet datajournalistikk? Texas Tribune har svaret.

Og svaret er like enkelt som det kan virke uoverkommelig.

– Dataseksjonen utgjør nå 66% av den totale trafikken til nettsiden vår. Jeg tror ikke alle journalistene så lyset med en gang, men etter hvert som de så virkelig interessante saker tre frem fra datamaterialet og trafikken begynte å ta seg opp ble alle interesserte, sa Rodney Gibbs, Chief Innovation Officer for Texas Tribune på ONA12.

Texas Tribune har en egen seksjon for datajournalistikk på nettsiden sin.

På ONA12 satt Gibbs i et panel om «The Business of Collaboration» – blant annet sammen med Stephen Engelberg, administrerende redaktør for den uavhengige, frivillige organisasjonen ProPublica.

ProPublica har vært med å endre undersøkende journalistikk gjennom sitt virke, og har vunnet gjeve journalistpriser for sitt arbeid – som ofte tar utgangspunkt i store datasett.

– Vi har erfart at det liggerstort potensial i å dele datasett med forskjellige nyhetsorganisasjoner, som så gjerne velger seg hver sin regionale vinkel… Datasettene som ProPublica deler for samhandling er så distribuerte at jeg oppdager nye samarbeidspartnere via Google Alerts, sa Engelberg.

ProPublica har både journalister og programmere i staben, men Engelberg understreket at de så på alle som jobbet der som journalister:

– Det er bare det at noen av dem skriver kode, og noen av dem skriver ord  – det er dette som er fremtiden, sa han.

Meghan Farnsworth, som satt i panelet for Centre for Investigative Reporting (CIR), påpekte at det er viktig å finne ut av hvorvidt det finnes verktøy der ute som kan hjelpe organisasjonen din å distribuerer innholdet sitt bedre. For CIRs del trakk hun spesielt frem Publish2 som et utrolig godt verktøy.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *