Sosiale medier: Nettikette- og verifiseringstips

Hvordan sjekker du om innhold i sosiale medier er ekte, eller går du frem når du skal be om å få bruke brukerskapt innhold i dekningen av f.eks Sandy? Og burde regler for slikt egentlig være samlet i egne retningslinjer for organisasjonens bruk av sosiale medier?

Noen spørsmål om bruk av sosiale medier dukker stadig opp i nye former og nye sammenhenger – deriblant spørsmål rundt nettikette og verifisering. Men av dukker det med jevne mellomrom også opp nyttige bloggposter og saker som prøver å gi svar om dette.

Nettikette

Under ONA12 i San Francisco var det en del debatt om nettikette og best bruk av sosiale medier. En av de som hadde en del å si om dette var Wall Street Journals Liz Heron.

Her finner du noen av tipsene hennes om nettikette og delingsstrategi.

For meg, som har fulgt debatten om hvorvidt det burde vær retningslinjer for journalister og ansattes bruk av sosiale medier så lenge, var det spesielt interessant å høre henne snakke om hvordan innstillingene til det avhenger av organisasjonen.

– Da jeg jobbet for The New York Times var det følelse av at alt var i så stor endring at det var vanskelig å spikre fast et regelverk for sosiale medier, men i Washington Post, en organisasjon som var litt senere med å ta sosiale medier aktivt i bruk, har mange av journalistene gitt uttrykk for at de vil føle seg tryggere med et regelverk. Det avhenger av organisasjonen og journalistenes ønsker, sa hun.

Verifisering

Når det gjelder verifisering kom jeg over et par nyttige poster (det ble sikkert skrevet flere jeg ikke fikk med meg) i kjølvannet av Sandy. Sjekk:

 

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *