Norske bøker om sosiale medier og innholdsstrategi
For oss som kurser en del i temaer som sosiale medier og nettskriving blir utvalget norske bøker om tematikken stadig større.
Og bra er det, for da jeg startet med dette for mange år siden var det bare engelske bøker med engelske caser tilgjengelig – noe som selvsagt hever terskelen for mange.
Da jeg anmeldte Ida Jacksons særdeles gode bok «Sosiale Medier: Hvordan ta over verden uten å gå ut døra» for VG i 2009, var jeg trolig den første som anmeldte den.
Siden den gang har tempoet mitt med å skrive om nye norske bøker om nett og sosiale medier sunket betraktelig. Jeg er muligens den siste som skriver om Thomas Moens bloggebok som kom ut i fjor sommer, men jeg bruker stadig flere av disse bøkene aktivt i mitt daglige virke – jeg har bare ikke fått tid til å skrive om de før nå.
Våren i fjor kom Eirik Hafver Rønjum og Ove Dalen ut med boka «Slik lykkes du endelig med innhold på nett», en begivenhet som blant annet ble markert med et NONA-møte i begynnelsen av mai.
Selv fikk jeg dessverre, selv om jeg elsket introduksjonen av boka, ikke lest den før i høst, men den viste deg å være en veldig nyttig slipestein for mine egne tanker om innholdsstrategi.
Da jeg leste den hadde jeg begynt i en ny jobb hvor ny nettløsning for Universitetet for Miljø- og Biovitenskap (UMB) var en del av jobbansvaret mitt, og det var veldig nyttig å ha noe å bryne mine egne tanker om innholdsstrategi på.
At en bok er en slipestein for mine egne tanker er forøvrig et av mine største komplimenter til en bok: Jeg ser ikke det å være 100% enig med en bok som det fremste komplementet jeg kan gi den, men derimot at den har fått meg til å tenke nyttige tanker – det setter jeg veldig stor pris på. Jeg anbefaler boka varmt til alle som jobber med publisering på nett.
Thomas Moens bok – 123 Blogg – er en helt annen type bok. Den er lett, nett og en hendig innføring i blogging.
Jeg må innrømme at jeg ikke har sett på videoene den kommer med QR-koder til, det ville kanskje gitt boka mer substans, men jeg synes boka var en kjapp, lett og nyttig innføring i blogging. Det betyr blant annet at når jeg har holdt kurs om blogging, som er en del av jobben min, har jeg tatt med meg Moens og Jacksons bøker om blogging og anbefalt dem begge varmt av veldig forskjellige grunner – litt avhengig av hva de jeg snakker med er på jakt etter.
Utover disse bøkene har jeg store planer om å sette meg ned med Ida Aalens «En kort bok om sosiale medier « og «Sosial Kommunikasjon» av Svein Tore Marthinsen og Cecilie Staude så snart timeplanen tillater det. Sistnevnte bok landet nylig i postkassa mi og ville vært lest allerede hadde det ikke vært for at jeg har flyttet, og flytter, om dagen.
Men her er det åpenbart mye å glede seg til, og jeg er veldig glad for at Norge er i ferd med å få et mer innarbeidet fagmiljø for sosiale medier og nett. Jeg er veldig klar over at det er mange flere faktorer som peker i denne retningen enn disse bøkene, og mange mennesker som ikke er nevnt her som har levert veldig viktige bidrag til den profesjonaliseringen, men dette er uansett noen nye, viktige, ting å glede seg over som jeg føler jeg burde ha skrevet om for evigheter siden.
Allikevel, alle monner drar, så et stort hurra for alle disse nyttige bøkene – og jeg håper å komme tilbake til de to siste av disse om ikke så altfor lenge.