Debatt: «Er journalistikken fri i digitale medier?»

Velkommen til debatt som Oslo Journalistklubb og Netthoder arrangerer sammen på Stopp Pressen i VG-bygget onsdag 24. april fra kl. 17.00.

(Sett også av tid til Netthodenes store årskonferanse NONA13 den 5. juni.)

Debatten blir streamet, og kan sees både live og i ettertid på denne LENKEN.

Hva skjer med journalistikken når de digitale mediene konkurrerer så tøft om å skape nye inntekter? Blir det viktigste å stille ut godteriet, eller er det krefter og vitalitet igjen til scoop og vesentlige saker i samfunnsdebatten?

Aftenposten får kritikk for sine «tekstnære» annonser. Nettavisen selger lenker til Aftenposten som annonser. VG bruker journalistikken for å booste trafikk til kommersielle tjenester som Prisjakt o.l. Dagbladet tester ut «pluss» og DBiD med hva som skal få oss til å betale for varene, slik stadig flere mediehus prøver. Hva slags rom blir det da igjen til journalistikken innenfor dette nye digitale kommersielle regimet? Skal det bare selges eller er det fortsatt mulig å spille en samfunnsrolle?

 I panelet:

  • Martine Aurdal – @martineaurdal samfunnsredaktør i Dagbladet, stiller i panelet med perspektivet fra redaktørene.
  • Rune Røsten@runermm – investment manager i Schibsted Vekst, gir oss innsikt i hvordan nye digitale inntekter utvikles. Han har tidligere også vært redaktør i Dagbladet.no.
  • Martin Riber Sparre@Knufle – leder i Oslo Journalistklubb og journalist i Dagens Næringsliv, stiller i panelet med perspektivet fra journalistene.

Jens Barland@jbarland – vil lede debatten. Han er leder i Netthoder og førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved Høgskolen i Gjøvik. Han har også et relativt ferskt doktorgradsprosjekt som berører temaet.

Velkommen til debatten, vi lover deg nye spennende innsikter!

Facebook-event for debatten finner du her.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *