NONA13 – «Nye digitale journalistroller»

(FØLG konferansen her på Storify.)

Journalistarbeidet forandrer seg i digitale brytningstider. Men hvordan? Bør journalister bygge personlige merkevarer for å ha en plass i den nye medievirkeligheten, og hva betyr det for medieøkonomien og organiseringen av fremtidens redaksjon? Og blir det igjen noe kapasitet til kritisk graving? Dette skal vi belyse og diskutere på NONA13 – Netthodenes store årskonferanse.

Richard Sambrook

NONA13 er årets viktigste møteplass for dere som jobber med eller er spesielt interessert i journalistikk i digitale kanaler.

Påmelding: Se nederst.

Tid: Onsdag 5. juni 2013, fra kl. 09 til 16, med påfølgende årsmøte og middag.

Sted: Håndverkeren konferansesenter, Rosenkrantz’ gate 7 i Oslo.

Program (klokkeslettene utover dagen kan bli endret):

08.30: Dørene åpner for registrering. Kaffe serveres.
09.15: Velkommen v/Jens Barland, leder for Netthoder.
  • Formiddagens tema: «Nye journalistroller: Opphøyet observatør eller digital deltager?» Bør journalister bli mer som bloggere: Bygge individuelle merkevarer og delta aktivt i sosiale medier som personlige guider innenfor sitt saksområde? Beveger vi oss mot en verden hvor tradisjonelle medier blir plattformer for individuelt talent, og knapt nok har en egen stab men betaler individuelle stjerner for å røkte et saksområde på frilanskontrakter? Eller er det stikk motsatt: Risikerer vi å drukne i et kaos av rykter og propaganda om ikke det er nok profesjonelle journalister på jobb, journalister som ikke lar seg rive med av den voldsomme informasjons- og ryktestrømmen på sosiale medier men kan sile, verifisere og gi oss en balansert og reflektert fremstilling av nyhetsbildet?
  • Professor Richard Sambrook, direktør for Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies, Cardiff University – og med 30 år fra BBC. Han vil utfordre oss om «The Social Journalist». Ny teknologi gjør i stadig større grad utstasjonerte utenrikskorrespondenter overflødige. Hva betyr dette for eksempel for fremtidens utenriksjournalistikk? Sambrook har blant annet vært sjef for BBC News,  BBC Sport, BBC World Service og BBC Global, dekket Berlin murens fall og en rekke av vår tids største begivenheter som journalist og utenrikskorrespondent, og skrevet en bok om utenriksjournalistikk i den digitale tidsalderen.

I panelet: Torill Ustad Stav (f.v.), Kjersti Løken Stavrum, Arve Bartnes og Silje Pedersen.

  • Fire innspill etter Sambrook, som til sammen gir mangfoldige perspektiver til påfølgende paneldebatt:
    • «Social media used in journalism» v/Torill Ustad Stav, NRK
    • «The personal choice of wanting to make a difference» v/Kjersti Løken Stavrum, bl.a. tidligere redaktør i A-magasinet og Aften
    • «Live covering – ethics and decisions in a hurry» v/Arve Bartnes, avdelingsleder nyhet, Dagbladet
    • «Blogging – is it journalism?» v/Silje Pedersen, moteredaktør i KK og blogger med Siljes Moteverden
  • 12.00: Lunsj
  • 13.00: Nettredaktør Aslak Borgersrud i Computerworld.no, kjent fra Gatas Parlament, stiller med et innslag der tittelen ikke røpes på forhånd.
    Cecilie Staude
    Cecilie Staude
  • 13.20: Høyskolelektor Cecilie Staude: «Slik bygger du deg selv som merkevare i sosiale medier.» Hun underviser i markedsføring på BI, og er aktuell med boken Sosial kommunikasjon. Personlig – samtale – verdi.
  • 14.15: Redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt i VG Mobil: «Er VG+ et pluss for journalistikken? Erfaringer etter to års drift.»
  • 15.00: Arne Krumsvik presenterer årets netthode-undersøkelse som bl.a. viser hva medieledere og netthoder mener skjer med journalistikken når arbeid og publisering digitaliseres. Han er en av gründerne for Netthoder, medieforsker og førsteamanuensis i journalistikk.
  • 15.30: Prisutdelinger av
    • Årets Netthode
    • Årets Nettprosjekt, samt noen hederlige omtaler.
  • 16.00: Årsmøte
  • 17.00: Middag for påmeldte, på Restaurant Håndverkeren.

Påmelding her: Klikk på lenken med riktig pris, så kan du betale med kort eller Paypal-konto, og ved betaling er påmeldingen bekreftet og fullført.

(PS: Konferansen er nå fulltegnet, ta evt. kontakt med Netthoder-leder Jens Barland på 90169580 for å avtale om det evt. er plass.)

  • Seminarpris for medlemmer * er 500 kr (heldagsseminarpakke inkl. lunsj og kaffe).
  • Seminarpris med middag, for medlemmer * er 800 kr (inkluderer heldagsseminarpakke og årsmøtemiddag).
  • Seminarpris for ikke-medlemmer er 1200 kr (heldagsseminarpakke inkl. lunsj og kaffe).
  • Seminarpris med middag, for ikke-medlemmer * er 1500 kr (inkluderer heldagsseminarpakke og årsmøtemiddag).
  • Bedrifter som ønsker samlepåmelding og tilsendt faktura kan ta kontakt med oss på netthoder@gmail.com og avtale dette.

*) Medlemspris til personlige medlemmer, og til ansatte hos våre medlemsbedrifter: ABC Startsiden, Aftenposten, Aller Media, Amedia Buskerud, Amedia Digital Utvikling, Bergens Tidende, Dagbladet, Egmont Hjemmet Mortensen, Høgskolen i Oslo og Akershus, LO Media, Lokalavisene Oslo, Mediehuset Nettavisen, NRK, Romerikes Blad, Stavanger Aftenblad, Sunnmørsposten, Teknisk Ukeblad Media, Tun Media, TV2 og VG.

Vil du melde inn din bedrift, ta kontakt på netthoder@gmail.com, eller gjør det via kredittkortbetaling her.

Bli personlig medlem i NONA her.

2 Responses til “NONA13 – «Nye digitale journalistroller»”
  1. Marit Aschehoug juni 4, 2013
  2. Marit Aschehoug juni 4, 2013

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *