“Første suksessfaktor for betalingsmur er å slutte å kalle det en mur”

– Vi har ingen betalingsmur. Vi har en abonnementsløsning som gjør at vi kan legge ut alt innholdet vi har til alle abonnentene våre, og så hurtig som det er fornuftig, sier Fedrelandsvennens nyhetsredaktør Christian Stavik, som vil ordet “mur” til livs.

Sammen med nyhetsredaktør Carl Gunnar Gundersen i Stavanger Aftenblad og sjefredaktør Bjørn Sæbø i Rogalands Avis stilte han til debatt om erfaringene med nye betalingsmodeller i norske regionalmedier på Sommerkonferansen til journalistlagene i Agder og Stavanger lørdag 31. august.

Regionavisen i Kristiansand er pioneren for brukerbetaling blant norske nettaviser. I snart halvannet år har til dels store deler av innholdet på fvn.no vært forbeholdt brukere som abonnerer på Fædrelandsvennen. Hvis du er abonnent får du tilgang til absolutt alt avisen leverer, enten det er papiravisen, nettutgaven eller på mobil.

– Vi gir våre kunder positiv forskjellsbehandling; de som betaler får et bedre produkt enn de som ikke gjør. Vi har gått fra å selge papiravis seks dager i uka til å legge mye mer verdi i et abonnement som omfavner alt vi gjør.

Trafikken øker

De første 18 månedene har ikke bare vært enkle.

– Vi har mistet en del rekkevidde på nett. Heldigvis begynte vi å publisere alt innholdet på nett en stund før vi begynte å ta betalt for det, vi trengte å øve oss. Det ga oss en fantastisk trafikkvekst før vi innførte brukerbetaling, og vi ble også kåret til årets lokale nettsted. Men da vi innførte betaling, gikk trafikken ned med 17%, forklarer Stavik.

Men nå er fvn.no på en stigende kurve. Trafikken på nett i august har økt med 12 prosent i år sammenliknet med samme tid i fjor. Abonnenter utgjør en tredel av de unike brukerne og nesten halvparten av sidevisningene. Hver bruker besøker fvn.no i snitt 1,9 ganger pr dag. Og salget går også bra:

– Butikken er åpen hele tida. Drøyt 20% av abonnementene selges på nett. Og vi selger til litt yngre folk enn før, snittalderen på nye abonnenter er nå 49 år, mot 60,5 før omleggingen. Vi har gått fra å miste netto fem abonnenter om dagen til å vinne fire nye, sier Stavik om Fædrelandsvennen.

Stavanger Aftenblad var pessimistiske

Nyhetsredaktør Carl Gunnar Gundersen på Sommerkonferansen. Foto: Eirin Larsen, Stavanger Journalistlag

I mai i år innførte også Stavanger Aftenblad brukerbetaling på nett. De har studert erfaringene fra Kristiansand nøye.

– Vi var ikke optimistiske da vi startet i det hele tatt. Men vi ser vekst på nettutgaven gjennom sommeren også, sier nyhetsredaktør Carl Gunnar Gundersen.

Han ser at hele journalistikken i Aftenbladet har endret seg. Nå jobber mediehuset mot syv deadlines daglig, ikke én.

– En del har vært bekymret for kvaliteten på papiravisen, og spør seg hvorfor vi publiserer store saker på nett på kvelden og ikke sparer dem til papir morgenen etter. Men mediehuset Stavanger Aftenblad må følge folks bruksmønster gjennom dagen, vi må være der brukerne er. Og det er nok flere hoder i Aftenbladet som tenker papir enn som tenker digitalt fortsatt, så papiravisen er neppe i fare, tror Gundersen.

Bekymret for analoge annonsører

Konkurrenten, Rogalands Avis, har ikke tenkt å innføre betaling på nett med det første. Ansvarlig redaktør Bjørn Sæbø er bekymret for å miste lokale annonsører hvis han skulle gjøre det.

– Vi skal bygge volum på nett framover. Flest mulig lesere, unike brukere, sidevisninger. I annonsebudsjettet vårt er 10% av inntektene digitale. Skulle vi sette opp en betalingsmur nå, ville det gitt oss trøbbel i annonsemarkedet. Annonsørene våre er utrolig papirorienterte framdeles, sa han i debatten.

– Prøve, prøve, prøve!

Endring er ikke gjort over natta. Etter omleggingen har fvn.no blant annet endret forsida mye. Den er mye kortere enn tidligere, og frontsjefen har fått som oppgave å sørge for at hele forsida er godt oppdatert og interessant. Aftenbladet jobber med live-video, chat og mange nye løsninger. Denne helgen lar de en sak ligge i 16 timer som toppsak på nett.

– Det viktigste er å prøve, prøve, prøve! Hvis vi sitter i ro, taper vi, sier Carl Gunnar Gundersen i Stavanger Aftenblad.

– Og vi ser at vi må ha ingeniørene på laget også, ikke bare journalistene. Folk er mye raskere til å klage på dårlige løsninger på nett når de betaler for prosjektet. Teknisk kvalitet er langt viktigere enn før. Lanseringen var bare startstreken, sier Stavik i Fædrelandsvennen.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *