Journalistkurs i datastøttet research og presentasjon

Ønsker du å formidle journalistikken din på en enda rikere måte, ved hjelp av å innhente og formidle allerede tilgjengelige data?

NONA arrangerer kurs i grunnleggende datastøttet presentasjon og research, med redaksjonell utvikler Tord Selmer Nedrelid.

I løpet av noen korte kurstimer får du en kort innføring i hvordan du kan gjøre research og formidle saker på nett med andre virkemidler enn tekst, foto og video. Vi ser for eksempel på:

  • Excel – journalistens beste venn
  • Hva du kan få til ved hjelp av Google
  • Visualiseringstjenester som infogr.amdatawrapper.de, timeline.js
  • Storify og annen liverapportering/sosiale medier-innsamlingsverktøy
  • Og andre morsomme saker i den grad vi får tid, som f.eks. ThingLink og Hype

Dette er et basis-kurs som passer for både nye og mer erfarne journalister og researchere. – Dersom du kan bruke Google Fusion Tables, er ikke dette et kurs for deg, sier Selmer Nedrelid.

Pris:  1000 kroner + billettavgift for NONA-medlemmer/ansatte i medlemsbedrifter og 1500 kroner + billettavgift for ikke-medlemmer.

Les mer om medlemskap i NONA her.

Det er begrenset antall plasser, så meld deg på i dag. Påmelding/betaling gjøres her (via Hoopla).

NB: Alle kursdeltagere må ha med egen PC!

pressebilde tord selmer-nedrelidOm kursholderen:

Tord Selmer-Nedrelid (@nedrelid) er redaksjonell utvikler i Amedia. Han har tidligere jobbet som fagmedarbeider på Institutt for journalistikk og nett-, radio- og tv-journalist i NRK. Han har holdt bøtter og spann med kurs for norske journalister, og skrev i sin tid boka «Digital sporhund – søk på internett med journalistisk metode» sammen med sin tidligere IJ-kollega Ståle de Lange Kofoed.

Sted:

Apotekergata 10, Schibsted Media Groups hovedkontor.

Mandag 24. februar klokken 13-17

No Responses til “Journalistkurs i datastøttet research og presentasjon”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *