6 artikler du bør ha lest denne uka

Ukas oppsummering av noe av det viktigste fra digitale medier.

Fra nett-tv til «vanlig» TV hos VG:

VGs tv-satsing utvides, fra høsten kommer en hel flyt-TV-kanal fra VGTV. Det blir en kanal med mye nyheter.
– Vi skal ta de beste elementene fra nett-tv til tv-skjermen. Hovedfokus vil være på nyheter, men vi vil og ha bredere innhold. Som en følge av dette må VGTV øke bemanningen. Mange vil bli rekruttert i løpet av mai, sier Schibsted-konsernsjef Rolv Erik Ryssdal til Kampanje.

Så mye informasjon lagres om deg:

Danske Berlingske har undersøkt hvor mye informasjon som faktisk blir lagret gjennom smarttelefoner, kredittkjøp, internettbruk osv. Resultatet, med to toppolitikere som case,  er presentert multimedialt i prosjektet #Sporet.

 

Slik kan journalister bruke Google:

Google er langt mer enn standard-søkemotoren, og mange av tilleggstjenestene kan være nyttige. Noen av disse, deriblant Hangouts og Google Trends, blir presentert nærmere på Journalism.co.uk.

 

Hvor mange lesere blir med bak betalingsmur?

Brukerbetaling på nett er et av tidens heteste temaer. Men hvor mange av leserne leser nok artikler til å møte muren, og hvor mange ender med faktisk å betale? Nieman Journalism Lab har sett på tallene.

 

To redaktører om kvalitetsjournalistikk i en digital verden:

Bill Keller og Marcus Brauchli har vært redaktører i hhv. New York Times og Washington Post og Wall Street Journal. I dette lange intervjuet snakker de ut om sitt syn på avisenes fremtid – og hvorfor nøkkelen er originalt innhold, ikke «vår versjon» av andres saker. Les hos Politico.

 

Daglige e-poster skaper analysekultur:

Hvor mange leser saken, hvordan fant de den, og hvem anbefaler den i sosiale medier? Amerikanske NPR sender ut daglige e-poster for å få redaksjonens ansatte til å bli interessert i analyse – og kunne ta bedre beslutninger om innholdet. Les mer om prosjektet hos Nieman Journalism Lab.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *