Slik nådde Tønsbergs Blad over 300.000 på Facebook

Denne Facebook-delingen fikk Tønsbergs Blads flåttmiddelsak til å spre seg som pollen om våren tidligere denne uka. SKJERMDUMP

Denne Facebook-delingen fikk Tønsbergs Blads sak til bli viral. SKJERMDUMP

Sosiale medier gjør at alle kan nå et landsdekkende publikum – ikke bare de store mediehusene. Tirsdag denne uka leverte Tønsbergs Blad et prakteksempel på dette.

Gjennom bevisst formulering på Facebook fikk de en artikkel om et flåttmiddel til å spres viralt – med rekkevidde på godt over 300.000 potensielle lesere. Resultatet var at Vestfold-avisa var Norges fjerde mest delte nettsted i en periode.

Vi ba frontredigerer Gaute Beckett Holmslet i Tønsbergs Blad skrive et innlegg om hvordan han tenkte.

 

Starten: en god sak

Tirsdag fikk jeg servert en god sak fra kollega Silje Gomnæs. Saken dreide seg om et nytt middel som gjorde at hunders kroppsvæske ble giftig for flått.

Vinklingen på forsiden sa seg litt selv: Hold hunden ute av bildet for å treffe flest mulig lesere. Derfor landet jeg på «Nytt middel dreper flåtten når den biter».

Men så skulle jeg legge den ut på Facebook. Her valgte jeg å tenke motsatt. Etter litt pønsking gikk jeg for «Kjenner du noen som har hund? Da bør du dele denne med dem:». Bildet fra saken var godt, og det var en hundesnute i utsnittet, så jeg gikk for synlig lenkeinnhold.

Tanken bak formuleringen var følgende: Saken Silje hadde skrevet var en forbrukersak som omhandlet noe som er nytt på markedet, altså er det en mulighet for at ikke alle kjenner til middelet. Det i seg selv ville nok satt i gang varslingsinstinktet hos en del av våre følgere. Samtidig handlet det om hund, og det er ikke alle som har hund. Derfor var det en viss fare for at mange ville overse lenken, særlig hvis de ikke en gang klikket seg inn på saken.

Men alle kjenner vel noen som har hund?

Så da hadde jeg første setningen – en setning som i praksis henvender seg til hele Norges befolkning. Men jeg var ikke sikker på om det ville være nok. Jeg husket å ha lest en sak om hvordan man kan øke rekkevidden på Facebook. Et av rådene er å oppfordre følgerne til å dele saken. Dette er jeg vanligvis litt skeptisk til, da jeg ikke vil at våre innlegg skal oppleves som spam. Det er nok av «lik for å…» og «del for å vinne…»-innlegg der ute.

Oppfordret til deling 

Jeg kom fram til at det i dette tilfellet måtte være greit. Saken er av en såpass allmennyttig natur, og kjennskap til legemiddelet vil være av stor interesse for de fleste hundeeiere. Så jeg la på sistesetningen «Da bør du dele denne med dem». Vi fikk ingen kommentarer under innlegget som kritiserte oppfordringen, så jeg vil tro at leserne var enig i min vurdering. Formuleringen jeg valgte er på mange måter litt skamløs, men verdien i saken veide opp for dette, mener jeg.

Og her er selve artikkelen. SKJERMDUMP

Og her er selve artikkelen. SKJERMDUMP

Saken begynte umiddelbart å deles, og fikk langt flere delinger enn «liker». I tillegg tagget mange sine venner og familie i kommentarfeltet, noe som økte synligheten enda mer. Sannsynligvis var det mange som ikke klikket seg inn på saken en gang, men de delte den likevel. Dekjenner jo noen som har hund …

Jeg forsøkte det samme på Twitter, og tweetet også fra min private konto. I den private tweeten tagget jeg @TrineRein og @LarsMonsen, siden de er landskjente hundeeiere. Trine Rein retweetet meg, men der stoppet det. Saken tok aldri av på Twitter og fikk bare åtte tweets/retweets.

Alt er organisk

Fasiten i skrivende stund er en rekkevidde på 323.000 på Facebook. Til sammen har vi oppnådd 10.517 delende handlinger – mer spesifikt 5.707 «like», 3.124 «del» og 1.686 kommentarer. Alt er organisk – altså ikke betalt spredning.

2.050 av «delingene», altså to tredjedeler, ble gjort fra vårt eget innlegg på Facebooksiden vår.

Ikke verst for en lokalavis i Vestfold.

 

Gaute Beckett Holmslet

Frontredigerer i Tønsbergs Blad

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *