Her er årets beste nettsaker!

På NONA14-konferansen ble det delt ut priser til den aller beste nettjournalistikken produsert mellom april 2013 og april 2014.

Juryenhar bestått av Tone Libråten (NRK), René Svendsen (Fredriksstad Blad), Reidun Kjelling Nybø (Norsk redaktørforening) og Dan Kåre Engebretsen (VG). De hadde en stor oppgave, ikke minst siden prisen for årets nettsak i år ble delt ut i to kategorier, for stor og liten redaksjon.

Her er alle prisene og hederlige omtaler, gratulerer!

Prisvinnere, diplommotakere og juryen for Netthodeprisene 2014. Fra venstre: Tormod Utne (Sunnmørsposten), Ola Strømman, Inge Thorud og Eugene Brandal Laran (Dagbladet), Nareas Sae-Khow (NRK P3dokumentar), Tove Knutsen (Bergens Tidende) og jurymedlemmene Dan Kåre Engebretsen, Tone Libråten og Reidun Kjelling Nybø. TV2 fikk også hederlig omtale, men var ikke til stede da bildet ble tatt.  Foto: Helge Øgrim, Journalisten

Prisvinnere, diplommotakere og juryen for Netthodeprisene 2014. Fra venstre: Tormod Utne (Sunnmørsposten), Ola Strømman, Inge Thorud og Eugene Brandal Laran (Dagbladet), Nareas Sae-Khow (NRK P3dokumentar), Tove Knutsen (Bergens Tidende) og jurymedlemmene Dan Kåre Engebretsen, Tone Libråten og Reidun Kjelling Nybø. TV2 fikk også hederlig omtale, men var ikke til stede da bildet ble tatt.
Foto: Helge Øgrim, Journalisten

Årets Netthode 2014: Inge Thorud, utviklingssjef DB Medialab

I nominasjonen heter det blant annet:

«Gjennom alt er Inge en type som alltid ser muligheter, og inviterer og motiverer til positive endringer rundt seg. Han visste at for å få kulturendring og en bedre forståelse for hvordan vi kunne jobbe smidigere og smartere, tverrfaglig i organisasjonen, prøve og feile, lære og satse, måtte han bygge noen suksesshistorier. 

Sammen med en kollega gjorde han akkurat dette – først med se.no, så kjendis.no. Steg for steg, med mye testing og analyse, prøving og feiling, etablerte de to sterke merkevarer – i tett samarbeid med redaksjon og salg. Slik viste han hvordan vi kunne få resultater med dedikerte, fokuserte, tverrfaglige team, og vi fikk en forsmak på lean arbeidsmetoder.

Når han så fikk jobben som utviklingssjef, har han etablert denne måten å jobbe på i alle prosjekter og produkter vi jobber med.»

Juryen sier:
«Han framstår som en svært positiv drivkraft i et mediehus som virkelig har måttet blø de siste årene. Dagbladet gjør mye riktig digitalt, og han fremstilles som en primus motor for dette arbeidet. Det å holde blikket rettet fremover på målet, være en inspirator for et helt arbeidsmiljø, står det respekt av. «

 

Årets nettsak, stor redaksjon: Bergens Tidende, «Jannes historie«

Juryen sier: 

«Dette er journalistikk som er modig redaksjonelt og teknologisk. Det er modig i form av å være ansvarsfylt å forvalte en case som dette, modig presentasjonsform som kun kan lages digialt, og modig fordi man ikke kunne vite at en såkalt long-read som dette i det hele tatt ville funke på nett. Det at leserne søker etter mer dybde og innsikt på nettaviser på en mer enkel måte, og ikke nødvendigvis en fancy interaktiv installasjon man kan klikke seg ihjel på, er imidlertid noe vi ser mer og mer. Ikke at BTs Janne-prosjekt er enkelt, men det er stilrent og lekkert fremstilt. Det passer casen veldig godt, og gir prosjektet troverdighet. Det kunne ikke vært fremstilt som dette på en annen plattform. Historien fikk også konsekvenser.» 

Hederlig omtale, stor redaksjon:

 

Årets nettsak, liten redaksjon: NRK P3dokumentar

Juryen sier:

«Gode nettsider som det blir lagt flid i for i hvert prosjekt. Helt unikt i sin fremstilling digitalt. Prosjektet sammenfatter radio og nett, noe som i seg selv er unikt og spesielt, og det er nettdokumentarer for unge mennesker. Har ikke sett noe lignende i Norge før, fremstår som virkelig noe som favner nettopp det gode netthoder skal gjøre.» 

Hederlig omtale, liten redaksjon:
No Responses til “Her er årets beste nettsaker!”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *