Rush i Ålesund – slik gjorde de det

Rush-prosjektet Først fra Steinvågen til Volsdalen i rusjtrafikken. Deltakere pluss videofotografer fra Høgskulen i Volda Foto: Staale Wattø

Rush-prosjektet: Først fra Steinvågen til Volsdalen i rusjtrafikken. Deltakere pluss videofotografer fra Høgskulen i Volda. Foto: Staale Wattø

Hvordan dekke byens rushproblemer på en moderne og digital måte? Sunnmørspostens digitalredaktør Tormod Utne forteller hvordan de gikk frem da de lagde journalistikk på ettermiddagsrushet  i Ålesund, en sak som gikk nesten helt til topps i prisutdelingen under NONA14-konferansen i juni. 

Av Tormod Utne

Etter en serie artikler i Sunnmørsposten om den håpløse trafikksituasjonen i byen, fikk redaksjonen en idé: vi tester trafikk-korka sjøl. Vi ville gi leserne en følelse av hvordan det er å ta seg fram i Ålesund i ettermiddagsrushet, og gi et uformelt svar på hvilket fremkomstmiddel som egner seg best.

Seks journalister ble satt til å kappløpe på hver sitt fremkomstmiddel (bil, buss, moped, kajakk, sykkel, jogging) gjennom byen, og vi bestemte oss raskt for at denne historien måtte fortelles i alle kanaler.

For å få til dette måtte vi ha mer enn tradisjonell tekst og bilder. Vi ville lage film, ha ett-eller-annet interaktivt på nett og mobil, animasjon og publikumsavstemning.  Dette var noen av idéene som ble kasta fram tidlig, og som vi fulgte opp.

Behind the scenes

Å filme seks personer som samtidig beveger seg i hver sin retning, er mer enn vi i redaksjonen klarer å håndtere alene. Derfor fikk vi med oss seks studenter fra Høgskolen i Volda for dokumentere og feste løpet til film. I tillegg satte vi GoPro-kameraer på kajakken og sykkelhjelmen. Klipping, redigering, dramaturgi og voice-over til filmen tok den kajakk-padlende journalisten, Bjørn,  i etterkant. Filmen ble hele 12 (underholdende) minutter lang, og i tillegg laget han en (veldig spennende) teaser som var planlagt publisert i forkant.

For å lage animasjon av løpet i etterkant trengte vi spesifikke data fra løpet. Derfor fikk alle journalistene i kappløpet utdelt en smarttelefon med app’en Run Keeper på. GPS-dataene fra app’en gav oss grunnlaget til rekonstruksjonen som ble laga i Adobe Edge Animate.

Til sammen var vi 17 personer involvert i prosjektet, og vi brukte en del tid på planlegging og etterarbeid. Selve gjennomføringen av løpet var gjort på én ettermiddag.

Vi laget óg en grafisk profil for prosjektet, noe som ble viktig for å få alle disse små bitene til å henge sammen for publikum.

 

Publikumsopplevelsen

For leserene startet prosjektet med annonser i avisa som teaset prosjektet, ett eller annet skulle foregå i gatene i byen ganske snart.  Så fulgte en videoteaser  som viste at dette «noe» handlet om et kappløp, og sammen med artikkelen fulgte en spørreundersøkelse der folk ble spurt om hvem de trodde ville vinne løpet. Rundt 2.300 svar kom inn, og diskusjonen gikk varmt på Facebook.

Vi slapp en tresiders artikkel i avisa samtidig med nettartikkelen da vinneren av løpet ble avslørt. På nett fikk publikum en innholdsrik pakke. I ett interaktivt toppelement (der vi brukte tjenesten Thinglink) kunne leserne klikke seg rundt i gatene, se korte snutter av videoene, se bilder fra løpet, se hele den 12 minutter lange filmen vi produserte, samt se rekonstruksjonen av løpet i vår interaktive animasjon.

Reaksjonene fra publikum var svært positive. Videoene  ble sett 25.000 ganger, det interaktive vinduet hadde over 18.000 visninger og 30.000 «hovers». Artiklene fikk rundt 20.000 visninger.

Prosjektet vant klassen Storytelling under Nordic Data Journalism Awards i november 2013, fikk Formidlingsprisen fra Polaris i april 2014, fikk hederlig omtale fra MBL på årskonferansen i mars, samt hederlig omtale fra NONA i klassen «Årets artikkel» i juni 2014.

Vertøy vi brukte på RUSH i Ålesund: Sony Vega, Thinglink, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Edge Animate, Run Keeper.

No Responses til “Rush i Ålesund – slik gjorde de det”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *