Buzzfeeds ABC i hvordan skape innhold som tar av på sosiale medier

Som kjent har mediene det med å gå i flokk, og akkurat nå er amerikanske Buzzfeeds suksessoppskrift på «sosial publisering» det helt store.

Så stort at vi har fått norske etterligninger som Amedias Buzzit.no, og nå nylig DNs Bisbuzz.no og Egmonts Superlike.no.

Representanter for det amerikanske nettstedet har allerede innledet på minst tre norske mediekonferanser i år. Jeg deltok på en av disse (NONA14), og skrev, vanen tro, løpende notater underveis.

Der og da delte jeg disse bare med kollegaene mine, men hvis noen skulle trenge litt mer bakgrunn om konseptet følger oppsummeringen min fra foredraget på NONA14 her:

Hva betyr «The buzzification of news»?

Grovt forklar betyr det rett og slett å skrive saker og overskrifter som deles mest mulig på sosiale medier, dvs som er mest mulig «virale» og/eller skaper mest mulig «buzz».

I klartekst er dette saker som f.eks. «29 struggles only people with big butts will understand»,  «Wildcatting – A stripper’s guide to the modern American boomtown» eller « The 45 most powerful images of 2011».

I foredraget sitt på NONA14,  årskonferansen til Norwegian Online News Association (NONA), forklarte Buzzfeeds Doreen Shafir hvorfor akkurat disse overskriftene fungerer så bra – og hva slags type saker som fungerer bra på det sosiale nettet.

– Vi har gått fra portaler, til søk: Nå er «social» det nye startpunktet. Det er denne endringen Buzzfeed har kapitalisert på. Medienes problem er at de ikke har sett denne endringen, men blitt sittende fast i den gamle modellen uten å evne å tilpasse seg den nye virkeligheten, mente Shafir.

Hvem (målgruppe) og når (kan de nå dem)

Buzzfeed får hele 75% av trafikken sin fra sosiale medier. Over halvparten av trafikken deres kommer fra mobil. De har mye yngre lesere og hovedmålgruppen er aldersgruppen 18 – 34. Buzzfeeds trafikk når toppunktet klokka seks om kvelden, Pacific time.

Dette henger sammen med at folk bruker forskjellige dataenheter, som mobil og nettbrett, mens de ser på TV. Så Buzzfeed opplever at trafikken er størst samtidig med at TV-tittingen er størst – fenomenet som omtales som  «second screen». Med andre ord opplever det at kveldstid er en optimal tid å dele saker i sosiale medier

Oppskriften på «The art of social publishing»

  • Følelser: «Basset hounds running» var en sak som gikk kjempebra og som koblet folk sammen ved hjelp av følelser (dette er den perfekte type sak folk ønsker å dele på Facebook)
  • Identitet: Innhold som spiller på identitet. «29 struggles only people with big butts will understand»– en annen sak som gikk veldig bra, og som spiller på en felles identitet folk kan identifisere seg med. De som deler denne føler gjerne de deltar i en felles identitet.

«What state do you actually belong in?» er en annen post som også spiller på identitet, og var (i det minste den inntil 4. juni) Buzzfeeds mest delte post noensinne.

  • Inspirasjon: «26 moments that restored our faith in humanity»
  • Fang øyeblikket: (øyeblikk som enkelt lar seg illustrere visuelt): « The 45 most powerful images of 2011».
  • Skup:  Twitters mest verdsatte saker: Dette er Twitters valuta, og Twitter er hvor økosystemet for nyheter befinner seg.
  • Oversikt: Det er lett å glemme at ikke alle følger nyhetsbildet like intenst som det du som journalist gjør. Men oversikter over saksforløp i aktuelle nyheter går ofte godt. F. eks om denne om bombene i Boston.
  • Når i tvil: Vær morsom
  • Match formatet til historien du ønsker å fortelle

Mer generelt:

  • Fokuserer på skup & Oversikt: Buzzfeed kaller dette «Quick hit» og «deep dive» – lett, tung
  • Suksess handler om både ideen din og måten du sprer ideen på: Distribusjon er like viktig som ideen til saken du skal lage. Buzzfeeds journalister har alltid en plan for hvilke kanaler de kan spre saken i og hvilke kanaler den egner den seg best for. Dette er den største endringen for journalister.
  • Forstå innholdet ditt og plattformene dine: Forskjellig type innhold sprer seg på forskjellig type plattformer (jmf Twiter og skup)
  • Optimalisering: Buzzfeed analyserer trafikkdataene sine hele tiden, og har et sterkt internt data team som bla. analyserer data, trafikk og justerer algoritmer og nettside hele tiden. De endrer f.eks stadig deleikonene /delemenyen ettersom de ser hvordan folk deler Buzzfeeds stoff.

– Dere kommer aldri til å få en pressemelding om at Buzzfeed har redesignet nettsidene sine. Vi gjør små endringer og tilpasninger hele tiden: Vedvarende, iterativ utvikling, ettersom vi ser hvordan folk interagerer/samhandler med stoffet vårt, sa Shafir.

– Skup og kvalitetsinnhold fungerer i sosiale medier, men «social» er en måte å tenke på – det er ikke et triks. Vi skriver ikke villedende overskrifter som det ikke er støtte for i sakens innhold.  «Sosial publisering» er både en kunst og en vitenskap – du trenger begge for å lykkes, påpekte hun.

No Responses til “Buzzfeeds ABC i hvordan skape innhold som tar av på sosiale medier”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *