NRKP3: Journalistikk på Snapchat (og Instagram)

Snapchat som en kanal for nyheter, går dét an da?

På NONA-møtet 21. oktober innledet NRK P3nyheters Sverre Lilleeng om hvordan kanalen tenker og jobber med å dele nyheter på Snapchat og Instagram.

Dette foredraget var interessant for den større debatten om hvordan mediene bør være tilstede der folk er. Siden jeg kommer tilbake til det i en bloggpost om medietrendene som ble diskutert denne kvelden, deler jeg også mine kjappe notater fra Lilleengs foredrag her.

P3nyheter startet å bruke Instagram for et års tid siden og  Snapchat i juni/juli.

Utgangspunktet for at de tok i bruk Snapchat var å nå unge der de er og å teste ut nye måter å formidle på.

– Vi vil gi leserne unikt innhold i appene (Instagram og Snapcat). Vi vil  gi drypp av nyheter innimellom kattebildene, babybildene osv. Vi vil fortelle en komplette historie: Ikke tease folk med noe de må gå et annet sted for å få hele historien om. Dessuten kan vi gjøre dette til tross for at det ikke er en åpenbar inntektsmulighet (til forskjell fra VG), sa Lilleeng.

Han fortalte at de hentet inspirasjon fra @nowthisnews som har satt en slags standard på dette området.

– På Instagram heter vi @NRKP3Nyheter og legger ut 3-5 bilder med tekst om dagen. Vi vil ikke legge ut så mye mer da dette lett blir oppfattet som å spamme folk, sa han.

Han sa de bruker verktøy som Latergram.me slik at de kan time /autopublisere ting istedenfor å måtte legge det ut selv på kveldstid.

Da de startet opp var dette verktøyet gratis, men nå koster det penger.

Lilleeng sa kanalen har et veldig godt samarbeid med NRKs korrespondenter, som @sigurdfm og @tovebjorgaas. Innholdet de legger ut er eksklusivt for deres følgere, det blir ikke lagt ut andre steder

De legger mest ut bilder, det er det som får mest likes, men også litt video.

De får åpenbart ikke likes på bilder fra borgerkrig i Syria, og det er kanskje like greit, men mye på kuriosa-saker, bilder av programledere osv.

Hvordan?

  • De lager en pakke med bilder om dagen for Snapchat, 3-5 saker om dagen
  • Bruker Stories-funksjonen på Snapchat
  • Har en fast mal de bruker: Laster opp innholdet til Dropbox, laster ned på nettbrett el og opp igjen på SnapUpPro.

Utfordringer:

  • Format (kort format)
  • Bilderettigheter (får ikke lov til å bruke internasjonale byråer etc)
  • Tekniske løsninger
  • Tid.  De bruker fortsatt mye av fritiden sin på disse to tingene, Snap og Instagram. Hvis du vil begynne med det: Husk at det tar mye tid.

Bruker SnapHack for å laste ned det folk sender dem, eller evnt tar bare en skjermdump.

De snapper mest i 13-00 tiden, i løpet av seks timer har de fleste av følgerne deres lest eller sett disse oppdateringene.

SnapchatNRKP3

No Responses til “NRKP3: Journalistikk på Snapchat (og Instagram)”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *