Åpent møte: En norsk standard for journalistikk i sosiale medier

Hvordan være en ansvarlig journalist på research i sosiale medier? Og hvordan har vi egentlig lov til å bruke publikumsgenerert innhold? NONA, Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening inviterer til fagdebatt om journalistikk, brukergenerert innhold og sosiale medier.Bannerbilde

Facebook, Twitter, YouTube og Instagram kan være en gullgruve for media – eller en fallgruve.

Hva er sant, og hva er bare juks? Hva har vi lov til og ikke lov til å publisere? Hvilke forholdsregler må vi ta?

NONA, Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening inviterer til et møte for å samle innspill til en etisk og juridisk veileder for brukergenerert innhold.

Tid: Torsdag 20. november kl. 17-19
Sted: People & Coffee, Rådhusgt. 21, Oslo
Program:

Hvordan jobber internasjonale medier med brukergenerert innhold?

Fergus Bell PhotoFergus Bell er ekspert på sosiale medier og brukergenerert innhold og har bakgrunn fra blant annet Associated Press. Han har vært sentral i Online News Associations etikkutvalg for dette feltet. Bell gir en introduksjon til ONA-prosessen og hvordan internasjonale mediebedrifter jobber for å møte denne utfordringen. Og ikke minst: Hvordan kan journalister finne ut om innhold som sirkulerer på nett, faktisk er ekte?

Hva har vi lov til – og hvordan skaffer vi oss lov til mer?

Hva sier lovverket om opphavsrett og brukergenerert innhold? Når kan vi lenke, når kan vi embedde og hvordan kan vi kommunisere med publikum rundt det innholdet de produserer?

Åpen diskusjon:

Er det disse temaene vi bør behandle i en norsk veileder for etikk, juss og brukergenerert innhold?

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *