Derfor lagde de Schibsteds Future Report

Louise Vad, digital kommunikasjonsspesialist hos Schibsted Media Group, forteller hvorfor de offentliggjorde Schibsteds Future Report.

For første gang samler vi de største digitaltrendene som former både Schibsted Media Group som konsern og bransjen i tiden som kommer. Det er informasjon som angår flere enn våre egne ansatte og derfor velger vi å være helt åpne med den.

Akkurat nå gjennomgår hele mediebransjen og verden rundt oss store forandringer, og Schibsted Future Report er vår måte å skape et felles bilde av de trendene, utfordringene og mulighetene som ligger foran oss.

Tanken er ikke å avsløre noe helt nytt, men det handler mer om hvordan disse trendene kommer til å påvirke oss. Det er naturlig for Schibsted å spørre hvor utviklingen skal lede og ikke minst hva som finnes av tanker i selskapet allerede.

Ettertraktet kunnskap i konsernet

Det er stor etterspørsel etter menneskene i Schibsted til internasjonale konferanser og som foredragsholdere i ulike sammenhenger. Vi blir spurt om å snakke om hva Schibsted gjør og hvordan vi ble et internasjonalt ledende digitalt selskap.

Derfor tenkte vi, hvorfor ikke dele dette med hverandre? Hvorfor ikke inspirere alle våre kollegaer i Schibsted? Det er nok av kvalifiserte mennesker med spennende ideer og interessante erfaringer som vi kan dele med både hverandre, våre partnere og våre kunder. Fremtidsrapporten er en måte for oss å samle kunnskapen vår og dele på.

Les hele future-rapporten her

Schibsted Future Report er veldig mye oss i Schibsted. Det er våre tekster og det er stort sett våre bilder. Den kommer innefra: tekstene består blant annet av rapporter fra vår strategiavdeling, men vi har også løftet inn spennende skribenter fra flere deler av konsernet som skriver egne kommentarer om nye verktøy, entreprenørskap og journalistikk.

Åpenhet i endringens tid

Rapporten er Schibsted Media Groups blikk på noen av de dyptgripende endringer i brukeratferd og teknologi som revolusjonerer folks hverdag over hele verden – og de mulighetene som disse endringene tilbyr. Dette er matnyttig for flere enn våre egne ansatte og derfor velger vi å dele.

Vi håper derfor at leserne synes det er både inspirerende og nyttig. Og at de samtidig skal bli litt bedre kjent med Schibsteds flotte mennesker og selskap.

Responsen så langt tyder på at vi har tenkt riktig i forhold til åpenhet og deling. Det har vært høyt engasjement og ikke bare i egne rekker. Allerede den første uken ble rapporten delt 2.500 i sosiale medier og fikk nærmere 30.000 sidevisninger med besøkende fra hele verden.

175 år med entreprenørskap og innovasjon

Det som startet i 1839 som et lite forlag etablert av Christian Schibsted, har utviklet seg og vokst til et internasjonalt konsern med interesser på et vidt felt. Det kan virke som ganske ulike forretningsområder, men Schibsted er egentlig utrolig logisk satt sammen.

Christian Schibsted skapte i sin tid en arena der en kunne få tilgang til kunnskap og informasjon, kjøpe og selge saker eller reklamere for ulike tjenester. Det er det samme vi gjør i dag. Vi har våre mediehus, våre classified-sider og ulike smarte nettjenester, og i midten er det et menneske. Det er det vi mener med «Empowering People In Their Daily Lives» – og det at vi har laget denne rapporten og velger å dele den åpent, ligger helt i tråd med vår misjon som selskap.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *