Ingeborg Senneset anbefaler: Fem saker du burde lese

Vi inviterte journalist Ingeborg Senneset i Aftenposten til å komme med fem tips til interessante og inspirerende artikler om internett og media. Senneset er utdannet sykepleier, tidligere blogger og redaktør, en prøver og feiler. Glad i harde nyheter, skepsis og hunder. Maler når mobilen går tom for batteri. Her er hennes lesetips:

Fem saker jeg liker, av ulike grunner og i ikke-prioritert rekkefølge. Og en sjette, som er mer av en løpende sak enn en enkeltsak – av en type jeg ønsker meg mer av.

Mashables-liveblogg

Mashables Jim Roberts var nylig i Toronto for et intervju med The Canadian Journalism Foundation om digital journalistikk.

Noen nøkkelpunkter fra livebloggen:
• Mashable har ikke snakket om hvor de ser seg selv om 10 eller 20 år.
• Distribusjon, smartklokker og video viktig å se på fremover.
• Nyhetsdesken styrer Twitter-feeden, mens Facebook og Pinterest har en egen desk. Facebook er faktisk så vanskelig at de har egne eksperter.
• Mashables publikum er yngre mennesker hvis liv dreier seg rundt digitalt verktøy.
• Bilder er viktig for å få nyhetsdekning til å gå viralt.
• De har en luksus medier som må fylle en gitt flate ikke alltid har: De kan fokusere på en «beat».

Deling og organisering

Facebook skrur til merke- og mediekrana ytterligere. Digital journal forklarer hvorfor i posten why the free ride of organic reach is over. Jeg tror at med mindre nytte av organiske poster på Facebook, fordres hardere arbeid for nettsidene når det gjelder å optimalisere eget økosystem.

Åpenhet er gull

Det er relativt gammelt nytt for mange at en god tweet med et bilde gjør det bedre enn mange andre tweets, om man måler i retweets. Men det at NPR NEWS konkluderer med det er ikke det viktigste, det fine er at de gjør det i åpent lende. På sin social media desk drøfter de erfaringene de gjør seg i ulike sosiale medier, inkludert den lille nøtten Snapchat. Liker tanken om å dele det man finner ut via nettopp deling.

Wifi-hørsel

Fun Fact: Det finnes en fyr i London som kan høre trådløse nettverk. Det er moro i seg selv, men Frank Swain, som hacket sitt eget høreapparat, er uansett vel verdt å lese om vår moderne verden, «suffosed with data».

Kontekst

Mange medier er inneforstått med at mobilen er først, og at det er den mobile leser de må tilpasse innhold og presentasjon sitt etter. Med mer kunnskap – særlig via innlogging – vil flere også tilpasse tilbudet til enkeltleseren. Men mobil er ikke bare mobil – mobil er også kontekst. Ola Leser med smartphone på sofaen ser ikke nødvendigvis etter det samme som Ola Leser med smartphone på trikkeholdeplassen. Interessante og vanskelige spørsmål fra David Bauer i bloggen The end of journalism in the digital age.

Bonuslenke

Til slutt en løpende anbefaling, og oppfordring: Aftenpostens debattredaktør anbefaler hver ukedag noen av de meningsartiklene han mener man bør få med seg fra lokal- og regionaviser, blogger, Facebook eller internasjonalt. Minervanett gjør noe lignende, anbefaler artikler og grunngir.

Redaktørrollen beveger seg slik over i servicerollen – noe som sikkert kan diskuteres, men jeg mener det er ypperlig og ser gjerne at flere redaktører gjør det samme. Med den massive digitale menyen som serveres leserne hver dag, er den personlige anbefalingen mye verdt. Det er også i tråd med hvordan flere og flere får sine nyheter.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *