Fra dataporno til journalistpriser

Trond Lepperød (47) er journalist i Nettavisen og var en av deltakerne under NODA15 i Ålesund. Her oppsummerer han noen av sine inntrykk etter konferansen.

 

Tankegangen er kjent fra næringsklyngene, som den maritime på Sunnmøre: Skal du få fart på innovasjonen, nytter det ikke å sitte alene på en tue. Denne tilnærmingen preger nå miljøene som jobber med datastøttet journalistikk og visualisering. Det kom også klart til uttrykk under årets nordiske konferanse i datajournalistikk, NODA15, i Ålesund der en romslig delingskultur på tvers av konsern, bedrifter og faggrupper var den etablerte spilleregelen. «Delingskulturen er helt avgjørende», understreket også Polaris’ konsernsjef Per Axel Koch.

I en presset bransje i rask omstilling er det avgjørende og tenke nytt. Kampen om lesernes tid og oppmerksomhet hardner til på digitale plattformer. Redaksjonene kappes om å finne formelen for å holde deg i ånde. NODA-deltakerne – journalister, programmerere, designere, ledere, forskere og studenter – har klokkertro på at kvalitet og innovasjon vil gå seirende ut.

Tormod Utne, digital redaktør i Sunnmørsposten, er blant optimistene når det gjelder journalistikken i en omskiftelig tid. Han mener datajournalistikk bringer redaksjonene nærmere samfunnsoppdraget og at dette er en disiplin langt unna den lettbeinte nettjournalistikken. På Smp.no har man satt seg høye mål – og nådd dem. Ved inngangen til 2012 gjorde avisa ingenting når det gjaldt datajournalistikk. Året etter vant de internasjonale priser. Utne mener det handler om å skape en innovasjonskultur der det også er rom for å leke seg fram til løsninger. (Se mer på #SMPlab.)

Initiativet til Ålesund-konferansen kommer fra nettverket NxtMedia med blant andre Polaris Media og NTNU på laget. De har drahjelp fra Sunnmørsposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og NONA og fra høyskolemiljøer i Volda og Ålesund samt Södertörn i Sverige og Jyväskylä i Finland. Konferansen samlet 350 deltakere til et tettpakket og godt faglig program over to dager.

Innovasjon i The Guardian

Aron Pilhofer, digital redaktør i The Guardian siden i fjor og med fartstid fra The New York Times, var en av headlinerne. Han snakket om det britiske avishuset digitale transformasjon og hvordan styre unna det han kalte «The clown car situation». Eksempelet han brukte er når fem redaktører fra ulike avdelinger skal ha et ord med i laget om én avisreportasje. Å skape en innovasjonskultur på gamle tufter er nødvendigvis ikke så lett. 190 år gamle The Guardian var allerede prisvinnende med sin datajournalistikk da Pilhofer rykket inn, men gammelt tankegods og skigarder måtte vike. Noe av det første amerikaneren gjorde var å bygge en mer smidig og åpen organisasjon der designere, utviklere og programmerere sitter nær journalister og fotografer. Han er opptatt av at redaksjonene må være en del av innovasjonen, ikke la innovasjon være noe som skjer dem.

Pilhofer snakket videre varmt om sofistikerte måter å måle lesersuksess på. Som under ONA-konferansen i Chicago i september i fjor var «metrics» – måling og analyse – et buzzord. I Ålesund var det Pilhofer som gjorde seg til emissær for vekkelsesbølgen, bort fra fokus på klikktall og sidevisninger og over på mer dyptpløyende analyser av leserengasjement.

«Guardian bruker mye tid på finne ut hva som engasjerer leserne våre», sa han og snakket om brukt tid, «total reading time», som en bedre måleenhet enn sidevisninger. Et eksempel var to begivenheter, avisas dekning av fotball-VM og av utdelingen av Emmy-prisen i fjor. Fotball-VM var ved første øyekast den soleklare vinneren, men en nærmere gransking av leserengasjement ga et mer nyansert bilde. Det viste seg at folk hadde brukt mye mer tid på Emmy-artiklene der engasjementet også viste seg gjennom kommentarer og avstemming.

NODA hadde også invitert Francesca Panetta, redaktør for spesialprosjekter hos Guardian til å vise hva de jobber med. Hun presenterte sin multimediasak om Første verdenskrig, The story of a global conflict. Den er fortalt med lyd, foto, arkivfilm og grafikk og imponerer på mange plan, men det tok også et stort prosjektteam seks måneder å produsere den. Avisa har ressurser mange kan misunne dem, men kan også et og annet om prosjektstyring. Mer på gateplan bokstavelig talt, er Guardian-appen Streetstories, som gjør bruk av smarttelefonens stedsans til å presentere historier som bringer deg tilbake i tid.

NODA Awards

Deltakerne på konferanse fikk presentert en rekke eksempler på ledende datajournalistikk og et innblikk i prosessen fram mot målet. De som vil la seg inspirere anbefales å ta en kikk på NODA-bloggen samt finalistene og vinnerne til årets NODA Awards.

Det er mye snakk om longformformatet i kombinasjon med datajournalistikk, og konferansen viste at vi er med på den bølgen i Norden. Fortellingen VG vant pris med, «Dødsdykket», er et eksempel som kombinerer video, stillbilder, tekst og animasjon i en dramatisk multimedial fortelling.

Et annet eksempel er et av Adresseavisens store graveprosjekter det siste året, Silkeveiene, om den ulovlige narkotikahandelen der markedsplassene befinner seg på Tor-nettverket, også kjent som det mørke nettet. Saken – på 40.000 tegn med tekst – ble publisert 5. november og dokumenterer 5500 tilfeller av narkotikasalg fra nordmenn til nordmenn – med intetanende postbud som narkokurerer. Journalist Jonas Alsaker Vikan og fotograf Ole Martin Wold presenterte sitt arbeid og metodene de brukte på konferansen. Alsaker fortalte at møtet med Tor-nettverket var som et møte med en helt ny verden, der han først måtte bruke mye tid på å orientere seg. «Jeg var som Alice i Wonderland som hadde ramlet ned i kaninhullet», sa han.

Anders Eriksen, Lasse Lambrecht og Tove B. Knutsen fra Bergens Tidende – kjent blant annet for sin virale suksess Kommunebyggeren – snakket om metoder. Rådet er å holde strengt fokus på det journalistiske poenget og ikke la seg friste til å presentere det de kaller dataporno – datajournalistikk og visualisering for verktøyets egen skyld. Tipset var at mobilen er verdens beste datapornofilter, fordi visningen der tvinger deg til å spisse budskapet.

Gadgets

Ingen konferanse for netthoder uten en viss gadget-faktor. Danske Mikkel Rasch Nilsen og hans nettverk i Immersive Journalism har vakt internasjonal oppmerksomhet med sin blanding av videospill, VR og journalistikk. Dette er teknologi og metoder som ennå er framtidsmusikk i de fleste redaksjoner (Teknisk Ukeblad er ett unntak). På konferansen fikk vi se en produksjon som er under arbeid der seeren med 3D-briller og lyd på ørene bringes med til et torg i Aleppo i Syria der fredelig idyll på et øyeblikk forvandles til et inferno av støy, ødeleggelse, ild, død og lemlestelse. Det hele er bygget opp med autentisk lyd, mens bildene vi ser i hovedsak er modellert på bakgrunn av foto og video fra stedet.

Tarjei Vassbotten, med tittelen developer platform manager i Google, hadde tatt turen over fra Silicon Valley og Google for å snakke om noen av selskapets tjenester og nye prosjekter, som Earth Engine, Gobal Fishing Watch og Global Forest Watch, Google Trend og Chrome Cast. Begrepet the Internet of Things (IoT) var også et tema han var innom. Det er spådd at vi i 2020 vil passere 20 milliarder IoT-dingser. Vassbotten tror det er et forsiktig anslag. Og apropos ting; Deltakerne fikk prøve Google Cardboard, en slags billigutgave av VR-teknologien Occulus Rift. Her møter lowtech hightech. Selve betrakteren er i papp med billige linser, men koblet med din smarttelefon og en app skjer spennende ting.

Da konferansen ble oppsummert var omkvedet at nivået på datadrevet journalistikk i Norden er høyt og raskt stigende. Men selv om kvalitetsjournalistikken blomstrer i datasporet, er det åpenbare utfordringer, som hvordan finansiere tidkrevende journalistikk i en tid hvor mange avishus strever med inntektssiden og det nedbemannes hardt i en rekke redaksjoner. Den mest ettertraktede journalisten akkurat nå er hun som både kan kode og skrive, men den kombinasjonen er sjelden.

Jeg avslutter med oppfordring fra Pål Nedregrotten, Amedias utviklingsdirektør, om at den datadrevne journalistikken bør trekkes mer inn i hverdagen til folk og gjøre nytte for seg i det daglige, ikke bare være forbeholdt helgereportasjer og store anledninger. Her er det kanskje noe å notere seg for deg som sikter mot en NODA Award i Helsinki i april neste år.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *