Klikkfiske med mening

Drukner journalistikken i jakten på klikk? Har vi i mediebransjen redusert oss selv til klikkfiskere? Har vi gitt fra oss kontrollen?

Dette var noen av spørsmålene på agendaen da Jan Thoresen, digital sjefredaktør i Egmont Publishing, forfatter av boken Nettjournalistikk og med-grunnlegger av NONA, innledet under onsdagens NONA-møte.

Buzzfeed har i dag åtte ganger så stor distribusjon i sosiale medier som The Guardian, og med det åtte  ganger så stor distribusjonskraft. Thoresen sa han skulle ønske at vi tok virkemidlene tilbake og brukte de til noe mer fornuftig.

– Vi må kunne bruke mekanismene som gjør buzz-nettstedene vellykket til å lage journalistikk med mening, sa han.

BuzzfeedAvis

Han påpekte at han i utgangspunktet syntes Finn Sjues bok «Journalistikkens uutholdelig letthet» var en utrolig irriterende bok da den kom, og tenkte Sjue var en typisk sur pressemann som syntes alt var mye bedre før.

– Men så tenkte jeg at mye var jo bedre før. Jeg synes Sjue hadde et godt poeng når han sa at han «savner de folka som virkelig ville noe». Derfor jeg er opptatt av klikkøkonomien: Kan  ikke alle bare lære seg disse virkemidlene for digital spredning så kan vi slutte å holde på med tull og heller bruke disse virkemidlene til å spre meningsfull journalistikk, sa Thoresen.

Noe han virkelig bet seg merke i da han leste den mye omtalte innovasjonsrapporten til New York Times (NYT) som kom i våres, var at retweets fra kjendiser med mange følgere ble ansett som suksess siden NYT trengte trafikk.

– Det ble betraktet som ubetinget suksess at de hadde fått Ashton Kutcher, som har 16,7 millioner følgere, til å retweete en sak, sa han – og mente dette er et eksempel på at mediene har mistet kontrollen på sosiale medier.

I spørsmålsrunden etter de formelle innledningene spurte Jan Omdahl, som skriver om teknologi, internett og mer for Dagbladet, Thoresen om verden virkelig jevner seg ut, og kattene slutter å eie 30% av internett, hvis alle bare blir like flinke til å bruke virale verktøy.

– Jeg tenker at det at folk ser på katter ikke er noe problem for journalistikken, det er kun et problem hvis journalistikken drukner i katter, sa Thoresen.

Han påpekte også at han hadde bitt seg merke i at norske mediehus lansere buzz-journalistikken sin under egne, separate merkevarer «for ikke å søle til seg selv».

I den nye boken sin om Nettjournalistikk, som han var i Norge for å lansere, skriver Thoresen blant annet om nettjournalistikkens norske historie, utvikling og ikke minst virkemidler.

Les også

Journalisten: Jakten på det gode nettliv

Jan Omdahl: Egmont-redaktør: Betalingsmurer forsvinner

Gard Michalsens sak fra det nevnte NONA-møtet: – Det mest effektive du kan gjøre, er å gå ned i produksjon. Skriv færre saker som går bedre.

NRK.no: Norge flommer over av «buzzjournalistikk» – Lite imponerende flokkmentalitet, mener professor Arne Krumsvik

JanThoresenBoklanseringNONA

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *