Skap din egen jobb hvis du vil ha jobb i media

Den nye boken «Entreprenørskap og ledelse i media» møter to trender. Det er medienes behov for omstilling, og det er at veien til jobb i media for mange unge nå i større grad går gjennom å starte egen virksomhet.

Mediene går gjennom krevende og turbulente tider. Svaret på situasjonen er endring, utvikling og nyskapning. Og derfor vil kreativitet og gründermot belønnes.

Bokens forfattere Robert W. Waagan (t.v) og Jens Barland.

Bokens forfattere Robert W. Waagan (t.v) og Jens Barland.

Til boklanseringen hos Fritt Ord torsdag 12. februar var Anita Krohn Traaseth, adm. dir. i Innovasjon Norge, invitert til å diskutere temaet. Hun var krystallklar når det gjaldt medienes krav til å fortsette med omstillingene:

– Det kommer snart noen nye aktører, noen vi ennå ikke har hørt om, og som vil utfordre mediene kraftig, advarte hun, og ba mediebransjen om å være ydmyke.

Lære av andre

– Mediebransjen er spesielle, ja, men ikke mer spesielle enn at man kan lære av andre. Det som nå foregår i mediene, det skjer i andre bransjer også. Det som er felles, er starten på overgangen til et digitalisert samfunn, fortsatte Traaseth, som gratulerte med en ny og viktig bok om temaet.

EN SMAKEBIT av boken finner du her.

Professor Arne Krokan fra NTNU, kjent for flere bøker om digitalisering, ble også invitert til boklanseringen. Han hadde noen klare meldinger til mediebransjen:

– Før var det kampen for tilværelsen som gjaldt. I den nye digitale økonomien er det kampen om oppmerksomheten. Mediene må ha en bredere diskusjon om hva slags innhold de skal ha, hvordan det innholdet kan få oppmerksomhet, og så om hvordan de kan omsette dette i inntekter, sa Krokan.

Han illustrerte dette med å peke de bloggerne vi hører om som skaffer seg stort publikum og store inntekter:

– Hvor er disse i mediene, hvordan skaffer mediene seg slik kompetanse, spurte Krokan.

– Ikke kall det nettaviser

– Dessuten må de slutte å kalle det for nettaviser, og heller forstå at det de tilbyr er digitale tjenester, sa Krokan til de som skal forandre media.

jens barland_bokomslagBokens redaktører er Robert W. Vaagan og meg, Jens Barland, som skriver denne artikkelen. Vaagan er førsteamanuensis i mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus, mens jeg er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved Høgskolen i Gjøvik.

Det er 24 medieforskere, hvorav ni kvinner, som har bidratt som forfattere. De er fra sju høgskoler og universiteter i Norge.

PRESENTASJON av boken fra Cappelen Damm Akademisk forlag her, og her kan boken også kjøpes.

– Nyhetsmediene våre er en viktig del av samfunnets infrastruktur for ytringsfriheten. For å opprettholde sin rolle i samfunnet, må de greie å finne frem til de nye måtene å drive på i den digitale tiden. Dette er noe av det vi har hatt på hjertet, var mitt hovedpoeng da vi presenterte boken.

Medredaktør Vaagan poengterte at boken gir ny litteratur til medieutdanninger som endrer seg:

– Nå tilbyr vi studentene kurs i entreprenørskap. Og vi ser at dersom de skal få seg jobb i media så er det ofte nødvendig å starte sin egen virksomhet. Det gjør flere nå som en del av studiene sine, sa Vaagan.

Store muligheter

Det er jo digitaliseringen som snur tilværelsen opp ned for medievirksomhetene. Men mulighetene som skapes, er enda større. Det er mange som vil jobbe i media, være med på det som skjer, eller bidra til «å gjøre en forskjell», som noen sier.

Som nevnt er det å være entreprenør for egen bedrift, en inngang til media. Men dersom man kommer man innenfor i en medievirksomhet, vil det der også hele tiden handle om å utvikle og endre det man driver med. Selv om man skulle bli ansatt som journalist, sitter man plutselig i prosjekter som jobber med forretningsutvikling. Derfor trenger man i alle funksjoner i media også kunnskap om dette med utvikling og entreprenørskap.

Men det er ikke flaks eller tilfeldigheter som avgjør hvem som lykkes. Oppskriften er hardt arbeid og lederskap. Det gjelder både i de minste prosjekter og i de største mediekonsern. De som jobber hardest, mest systematisk, kreativt og strategisk, vil lykkes. Derfor er entreprenørskap og lederskap også to sider av samme sak, noe som bestemte bokens tittel.

Jens Barland har skrevet artikkelen, han er en av bokens redaktører, og var også leder av Netthoder i 2011-2013.

5 Responses til “Skap din egen jobb hvis du vil ha jobb i media”
  1. Stevie juli 19, 2016
  2. viber.co.jp oktober 7, 2016
  3. http://www./ oktober 24, 2016
  4. bankkredit arbeitslos reise november 3, 2016

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *