Slik starter du nettavis på 1-2-3

Og du vil ikke tro hvor lett det er! 

 

GARDGard L. Michalsen (29), redaktør og gründer av Medier24.com skriver om oppstarten av sitt nettsted og hvordan andre netthoder kan gjøre det samme.

 

Jeg våknet en torsdag i desember med en god idé.

Tirsdagen etter var Medier24.com lansert.

Det er en god historie og høres jo bra ut.

I tillegg er det faktisk ganske sant.

 

SÅ DUM ELLER SMART – hvilket av dem som blir rett, vil tiden vise – var jeg altså.

Og da jeg først fikk ideen, bestemte jeg meg for å kaste loss på ordentlig. Jeg la bort alle avtaler, deltidsjobber og frilansambisjoner. Sørget for at jeg i hvert fall ikke skulle ha noen sikre inntekter de neste månedene.

Nå skulle jeg nemlig starte nettavis.

medier24

 

BAK MEDIER24 ligger et ungt og langt liv i mediebransjen. Jeg er blant de mange som er født inn i journalistikken, og har en vokst opp med trykksverte i panna, lukten av mørkerom og stadig mer ordentlige frilansoppdrag. Jeg skulle aldri bli journalist. Men plutselig var jeg det likevel.

Etter det har jeg jobbet litt her og litt der, men alltid mye. Så var jeg med på å starte en lokalavis. Ble redaktør for den. Fikk ansvaret for en regional nettavis. Omorganiserte disse to redaksjonene. Fikk en telefon, et jobbintervju og tilbud om sjefsjobb i Finnmarken. Tok den, lærte enda mer og likte det.

Men så valgte jeg likevel å gi meg.

Ta en liten tenkepause.

Jobbe litt mindre.

Og skrive litt mer.

 

DET ER NEMLIG noe av essensen i det å drive en liten nettavis:

Det er ingenting som heter abonnement, løssalg, opplag eller noe som helst sånt. Borte er også papirtankegang, firkantet typografi og ikke minst trykk. Er du alene eller nesten alene er det heller ikke så mye administrasjon.

Og forsåvidt heller ikke så mye økonomi, i starten.

Til gjengjeld er det veldig mye av det som er viktigst:

Skrive gode saker og historier. Skape relevans og oversikt. Bringe videre store og små nyheter.

  

MEN NOK OM det og mer om det praktiske.

Hvor lett det egentlig er å starte nettavis.

Det er nok av dem som vil fortelle deg hvor vanskelig det er. Hvor lite marked det er. Og hvor sannssynlig det er at du mislykkes.

Mer om det etterpå. Men det som er viktigst først; å ta det praktiske og tekniske ned til det aller mest nødvendige.

Det er ikke så mye. Du trenger:

1. Et passende navn og registrert domene.

2. Et webhotell nettavisen kan ligge på.

3. Et enkelt og bra publiseringssystem.

Dette kan selvsagt koste deg 30.000 kroner i etablering og 5.000 kroner i månedlig drift. Og har du kapital nok til det, er det selvfølgelig ikke forbudt å bruke penger på andre. Det er bare å google litt etter wordpress-konsulenter eller norske web-byrå som har spesialisert seg på nettaviser. Felles for de fleste er at de tar dyrt betalt for det som i praksis er hyllevare.

Så et enda bedre forslag og regnestykke: Det kan heller koste deg 300 kroner i domene, en tusenlapp i webhotell og 400 kroner for et wordpress-tema (utseende) som du installerer og drifter selv.

 

wordpress

 

SÅ ENKELT OG billig var etableringen av Medier24.com.

I mitt tilfelle har jeg en bakgrunn og barndom med HTML-koding, kunnskapsløs programmeringslek og generelt god teknologiforståelse. Har du noe av dette, kan du klare det meste selv. I hvert fall hvis du allierer deg med en sønn, datter eller svigerbror som kan enda litt mer.

Samtidig: Når jeg beskriver wordpress som «enkelt», betyr ikke det at mulighetene er enkle. Det vil overraske deg hvor mange etablerte nettsider og magasiner som bruker løsninger basert på wordpress.

Mulighetene er mange – men å komme i gang er lett.

Hvorfor skal du klare deg med wordpress? Trenger jeg ikke escenic eller noe sånt, da, tenker du kanskje.

Nei, tvert i mot. Årsaken til at store mediekonsern har valgt Escenic eller lignende løsninger i hvert fall ikke at de er billige – eller lette å bruke. Det fins andre gode grunner til at de forskjellige systemene er valgt. Men de er og blir tunge, dyre og vanskelige å bruke. Litt som å skyte spurv med kanon. En kanon du må betale veldig dyrt for, og ansette en skokk med utviklere for å vedlikeholde.

Det trenger du ikke med wordpress. Du kan lage nydelige magasiner med alle verdens funksjoner uten at det koster mange hundrelapper.

Og – hvis du gjør hele eller deler av den første utviklingsfasen selv, lærer du mye på veien. Det er kunnskap som er god å ha i bakhodet, når du på et tidspunkt må kjøpe profesjonell hjelp til å videreutvikle nettavisen.

 

HAR DU en god idé? (Foto: Yayimages.com)

HAR DU en god idé? (Foto: Yayimages.com)

 

DET BLE MYE om teknikk.

Som kjent er det ikke teknikken som avgjør om nettavisen lykkes. Det skal bare funke. Det må se bra ut. Og det bør være enkelt.

Det som avgjør om ideen din blir en suksess, er selvsagt andre ting.

Ideen må være god. Du må skape godt innhold. Være relevant. Og treffe en målgruppe.

Men hvordan vet du om ideen er god? Det enkle svaret er at du vet det ikke før du prøver.

For noen kan det være greit å komme på ideen en mandag og prøve den ut på torsdag. Andre vil bruke flere måneder på markedsundersøkelser, planlegging og utvikling.

De fleste bør nok ligge et sted midt i mellom.

Og det viktigste du bør tenke på, mener jeg, er:

 

1. Hva er ideen din?

Definer for deg selv (og de som spør) hva ideen skal være.

Hvis det er å etablere en nasjonal allmenn nyhetsavis, bør du nok finne på noe annet. Det fins mange nok aktører i dette markedet. Hvis det er å etablere en nisjeavis rettet mot en bransje eller interesse, er ideen trolig mye bedre. Eller en regional, åpen nettavis i konkurranse med mediehus som sliter og lukker sine nettavis. Eller kanskje skal du lage et nettmagasin for undersøkende politisk journalistikk?

Uansett hva – denne ideen bør du kunne beskrive på noen få setninger. Og prøve å kjenne på de setningene om dette er en god idé eller ei.

 

2. Markedsanalyse: Hvem er konkurrentene?

Her vil mange finne gode grunner til å spå både suksess og fiasko. Men ikke nødvendigvis de du umiddelbart tenker.

Hvis noen nettopp har startet nøyaktig det samme som deg, er det kanskje ikke marked for nettavisen. I hvert fall hvis dere begge skal leve sunt av det.

Men det betyr ikke at du må lete etter noe som ikke finnes. Og du bør i hvert fall ikke se etter ferske og små konkurrenter.

Tvert i mot – ingenting er bedre enn en etablert aktør som er stor. Enda bedre hvis den er vant til et monopol i dette markedet.

Hvorfor det? Fordi monopolbedrifter ofte ikke er vant til konkurranse. Er de stor, er de heller ikke vant til å snu seg. Og hvis de har en sterk posisjon, er sjansene store for at de undervurderer deg.

Nettopp det kan bli ditt største fortrinn.

Prøv bare å se for deg en gigantisk supertanker på havet, kontra en lynrask vannscooter. Hvis markedet er i endring – og det er mediebransjen – er det mye lettere å svinge seg etter bølgene med vannscooteren enn den tunge supertankeren.

Og i det vannscooteren flyr av gårde mot neste havn, står kanskje supertankeren fast på en umerket grunne og lekker.

 

3. Økonomi: Hva skal du leve av?

Mediebransjen er som du vet i endring. Gamle forretningsmodeller forvitrer. Nye skapes nær sagt hele tida. Én ting er sikkert: En nettavis uten analoge kostnader, bør være «rett sted» å være for framtida.

Hvilke inntekter skal den så gi deg?

Det fins ikke ett svar for alle prosjekter. Men jeg gjør meg gjerne noen tanker som kan være fine å ha med seg på veien:

• BRUKERBETALING? Selv om noen nisjeaviser eller andre produkter er så gode at de kan skape betalingsvilje, er det neppe noen god idé å satse på abonnementsinntekter. I hvert fall ikke fra dag én. Nettopp en åpen nettavis kan være en fordel mot dine konkurrenter. Og om du leverer innhold som kan skape betalingsvilje en dag, er det likevel trolig lenge til den dagen kommer. For å skape trafikk kommer du heller ikke utenom sosiale medier. Hvis innholdet er så godt som du mener, la det gå viralt mens du bygger relasjon til leseren. Så kan du tenke på brukerbetaling om tidligst et halvt år.

• ANNONSENETTVERK? Men selv om du vil skape trafikk, får du neppe millioner av sidevisninger. Det vil si at du neppe kan leve godt på (bare) visningsbasert bannerannonsering fra Google Ads eller lignende nettverk. Da må du trolig ha minst 100.000 visninger daglig.

Misforstå meg rett; legg gjerne Google Ads på ledige annonseplasser, og gir det noen tusenlapper i måneden så sier du selvsagt ikke nei.

Men dine viktigste inntektskilder vil trolig være en eller flere av disse:

Stillingsannonser – i en avgrenset bransje eller et geografisk område. Hvis du driver nisjeavis i en bransje med kapitalsterke bedrifter og stort kompetansebehov, kan du gjerne ta mellom fem og ti tusen kroner for en stillingsannonse når du får posisjon til det. Og da skjønner du at dette kan bli butikk å leve av. For deg – eller kanskje flere ansatte?

Bannerannonsering – solgt til kunder i din nisje/ditt område. For eksempel leverandører, organisasjoner eller store bedrifter som vil nå din målgruppe. Selg gjerne til fastpris, og bruk posisjonen som argument, ikke tenk på antall tusen sidevisninger. Fordi du aldri kan vinne en konkurranse om lavest visningspris uansett.

Innholdsmarkedsføring – i en eller annen form. Uten å ta hele debatten her, er det neppe lurt å etablere en ny nettavis der du avviser nye former for annonseinntekter. I hvert fall hvis kundene etterspør det.

 

4. Hjelp, hva skal jeg leve av i mellomtiden!

Ja, det kreves nesten ikke kapital for å etablere en nettavis. I praksis kan du starte med eget utstyr, og jobbe fra kjøkkenbenken eller nærmeste kafé med gratis påfyll av svart kaffe. Litt penger på du nok bruke på å komme deg rundt. Du skal jo lage en årntli avis der du møter årntli’ mennesker, og ikke bare skriver historier fra BuzzFeed.

Men om kostnadene er lave, er gjerne inntektene det samme i starten. Det tar tid å bygge posisjon og målgruppe, og det er ingen vits å budsjettere med en annonseomsetning «å leve av» fra dag 1, 2 eller 200.

I mellomtiden må de fleste av oss ha noe å leve av. Hva skal det være?

Kan du søke om tilskudd for å etablere nettavisen din? Fins det bransjeorganisasjoner som har interesse av deg? Eller aktører og firma som kan være interessert i å investere? Kanskje kan du søke om støtte fra Fritt Ord?

Eller på den mer private siden: Har du et boliglån du kan øke, en bil du kan selge eller en sluttpakke du kan leve på noen måneder? I så fall må du kanskje regne med å gjøre det.

Det verste som skjer er hvis du blir overrasket og kommer i krise om inntektene ikke kommer med en gang.

For det gjør de nok ikke.

 

MEN UANSETT hva du planlegger, utvikler og selger, så er det til syvende og sist én eneste faktor som avgjør om du lykkes:

Om du leverer godt og relevant innhold, bygger målgruppe og trafikk, og skaper relasjon og leservaner.

Hvordan du skal gjøre det, får komme i et annet kapittel. Det fins også mye god litteratur og faglige råd om nettjournalistikk. Mitt beste tips er å ikke lytte til alle tipsene. Ei heller mine.

(Ikke minst fordi jeg selv er i startfasen – og på ingen måte vet hva som er oppskriften til suksess! Så jeg må vel si som alle norske buzz-nettsteder: Vi må ta forbehold om sannhetsgehalten i det jeg skriver.)

Du må nok bare finne ut hvilke svar som er rett for deg.

Likevel: Mitt enkleste og beste råd, er at du både må levere både:

a) godt nok innhold

og

b) nok innhold

Hva mener jeg med det? Med mindre du definerer produktet ditt til å være et magasin som bare skal levere reportasjer et par ganger i uka, bør du sette deg både kvalitative og kvantitative mål. Ja, du må levere ordentlige saker og grundig journalistikk.

Men vil du skape leservaner og jevn trafikk, må du også levere hyppig småstoff.

Nettjournalistikk er i så måte «priviligert». Det som i en papiravis ser ut som en halvlang notis, vil på nettet virke som en fullgod småsak. For å si det litt enkelt.

Og særlig hvis du omtaler et geografisk område eller en bransje, trenger du dette småstoffet som folk leser og snakker om.

På godt avisnorsk – skriv notiser!

 

HVORDAN SKAL du få til det? Skrive både ordentlige saker og en hel masse små saker?

Du må selvsagt prioritere. Kutte bort noe.

Kvitte deg med «dritten i midten», som det heter – og jeg husker ikke hvem som sa det først.

Bruk mindre tid på de halvgode sakene som du må bruke et par timer på, men som ikke er verdt en hel dag.

Denne tida kan du heller bruke på å skrive mange notiser og småsaker.

Og så bruker du resten av tida på de ordentlig gode sakene.

Eller som jeg sier til meg selv:

Hvis jeg skriver sju notiser på én time, kan jeg bruke sju timer på én sak.

 

Lykke til, uansett hva du gjør!

Og send meg gjerne et tips om nettavisen din, så kan jeg skrive om den :-)

 

 

Gard L. Michalsen (29), redaktør og gründer av Medier24.com.

• Tidligere redaktør og daglig leder i Finnmarken, SortlandsAvisa og Vesterålen Online. Har vært journalist i en håndfull aviser i Vesterålen, samt Telemarksavisa. Rakk aldri å fullføre videregående, men har gått Forfatterstudiet i Bø og har på et eller annet vis fått med meg en ex.phil. Leste også boka «Programmering for dummies» i 1999. Ta kontakt på gard@medier24.com.

One Response til “Slik starter du nettavis på 1-2-3”
  1. Ole Martin N. Evensmo mars 6, 2015

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *