Svein-Erik Hole anbefaler: 3 artikler du bør lese

Svein-Erik HoleSvein-Erik Hole (44) er redaktør for tu.no. Han har tidligere blant annet vært ansvarlig redaktør for klikk.no. Her deler han noen tips til saker du bør lese for å holde deg faglig oppdatert.

Kongen av longtail

En av mine kjepphester i det redaksjonelle arbeidet på nett er at vi må tenke mer på å strukturere innhold på en måte som gir det lengre levetid. Det er ikke rart at mange mediehus sliter med økonomien, hvis de bruker godt betalte journalister til å lage saker som er glemt i morgen.

Vox Media, og spesielt vox.com, er bedre enn de fleste til å tenke longtail. De bruker halvparten av sinredaksjonelle kapasitet til å produsere innhold som kan gjenbrukes – som faktakort og faktakart. Dette arkiv-gullet kobler de daglig på nye artikler om samme tema – og de satser på dybde framfor tempo.Nylig gjorde et ganske ekstremt eksperiment som ga gode resultater: The Evergreen Experiment.

I én uke ba de hver journalist og redaktør om å oppdatere og republisere én sak de hadde skrevet for mer enn to måneder siden. I løpet av fem dager kjørte de ut 88 slike saker. Til sammen tilførte de vox.com 500.000 nye lesere. Feedbacken fra leserne var positiv, og mange av sakene ble bedre lest ved annengangs publisering enn ved første.

Hovmod 0 – Innovasjon 1

Denne har sikkert mange fått med seg, men den er så god at jeg deler for sikkerhets skyld: «How The New York Times has described Buzzfeed over the years».

Selvfølgelig kan mye forklartes ved at Buzzfeed gradvis er blitt mer kjent, men jeg velger også å tolke dette som et uttrykk for mange tradisjonelle mediebedrifters arrogante holdning til nye konkurrenter:De er ubetydelige – helt til de begynner å spise store biter av din egen kake. Det er gode tider for utfordrerne.

Forstå brukeren

For å bli en bedre journalist eller redaktør bør man ha et nært forhold til brukeradferd på egen nettside. Hvem som absorberer journalistikken din – og hvordan – sier mye om hvor man treffer og bommer. Og alle ekstremutslag har en forklaring, som ofte kan utnyttes til å dra enda mer trafikk, eller til å gjøre journalistikken enda et hakk vassere.

En av medieaktørene som jobber mest systematisk med trafikkovervåkning, er The Guardian. De benytter et egenutviklet analyseverktøy de kaller Ophan. I denne artikkelen får vi et ganske godt innblikk i hvor de vil med analysene – og hvordan de forenkler datasettene for å skape en bred forståelse for brukeradferd i hele organisasjonen.

4 Responses til “Svein-Erik Hole anbefaler: 3 artikler du bør lese”
  1. Jimmy juli 19, 2016
  2. http://www./ oktober 23, 2016
  3. http://www./ november 4, 2016

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *