Elin Stueland om journalistikk for mobil: Fri oss fra sjangeren

Elin Stueland er digitalsjef i Aftenbladet.no. Her deler hun noen tanker om hvordan nye plattformer kan gi nye definisjoner  på hvordan vi skriver og presenterer artikler:

Nye fortellermåter trenger ikke være veldig avanserte. Jeg jobber i Stavanger Aftenblad, og det å være en del av et stort mediehus med lange tradisjoner er en fantastisk gave og en utmattende affære. Vi har en rygg av kunnskap og erfaring som er til stor nytte – men vi er også fanget av måter vi “alltid har gjort” ting på. Journalister tar utgangspunkt at det er en b-sak til nett, vi skriver og anser oss som ferdige.

Hva hadde skjedd om vi startet fra bunn, og fjernet sjangrene og formatene? Bort med b-sakene, bort med feature, notis og definisjonen på hva som er en nyhetsartikkel? Vi skulle heller produsert innholdet med den hensikten at flest mulig får med seg det vi lager. Presenter saken slik at mottakeren blir overrasket! Tilpass alt vi lager til mobil først! Og: tenk utenfor tastaturet.

Format

Vi trenger ikke alltid html eller utviklere for å lage nye måter å formidle innhold på. Sjekk for eksempel NRK P3, de er så fine og eksperimentelle. Jeg digger SMS-intervjuet som de laget for at vi skulle bli kjent med Årets nykommer på P3 Gull i slutten av fjoråret.  Ikke noe særlig å lese på desktop, men veldig fint på mobil. Og så enkelt! (Når ser vi det første Snap-intervjuet?)

Aftenbladet leverer daglige nyheter på Snapchat, men der er jo ikke alle. Derfor har vi laget vår egen datter av Snap til sjangeren “nyheter som fungerer best på mobil”, nemlig #tommelnytt. Ikke noe særlig å lese på desktop, men veldig effektivt på mobil for en kjapp nyhetsbrief.

Sjanger

Og så til Serial, podcasten som har gått sin seiersgang de siste månedene, siden publisering i oktober i fjor. Sarah Koenig gjør en radioserie av det personlige essayet som vi egentlig er ganske redd for i den daglige nyhetsdekningen. Hun kaster seg inn i en sak, blander seg inn selv med følelser og er en viktig brikke i en story som ikke handler om henne. Og vi elsker det! Endelig innhold som gjør podcasten spennende igjen – og hun deler raust av alt av materiale hun kommer over underveis. Dermed blir kombinasjonen av podcast og nettside utrolig bra. Om sjanger sier hun det slik selv: «This is not an original idea. Maybe in podcast form it is, and trying to do it as a documentary story is really, really hard. But trying to do it as a serial, this is as old as Dickens.»

Det samme er en velskrevet tekst om twitter-mobbing, skrevet av britiske Jon Ronson for NY Times. Han er personlig engasjert for å løse trådene i saken. Mer av dette! Det er kun et rykte at vi på nett vil lese korte tekster. (I samme vending: fra teksten kan vi alle lære litt om å tenke oss om før vi koser oss over andres feil påTwitter)

Og ikke minst sjangeren til Tegnehanne i Aftenposten.  Et tegneseriekåseri – tekst, en kort instagramvennlig film – og tegneserieruter. Det er jo genialt! Saken er optimal på mobil – og smart publisert fast midt på dagen på lørdager og spredt ved hjelp av sosiale medier.

Fri oss fra sjangeren. Frels oss med mobilen.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *