Tips til påskelektyre fra Svein-Erik Hole

Tu.no-redaktøren synes medieutvikling er mer spennende enn krim. Her er hans ferskeste anbefalinger til interessante artikler.

 

New York Times tenker nytt

Jeg digger transparente mediehus, som The New York Times. De har lenge delt sine framtidsvisjoner med omverdenen, og vist fram prototyper på innovative innretninger lenge før de er modne for et kommersielt marked. I retur får de feedback som gjør dem enda bedre. Prosjektet «Future NYT» ledes av professor Jay Rosen ved NYU og utføres av 12 av hans studenter. Sammen har de dykket ned i data og markedsanalyser, intervjuet ansatte og konkurrenter, og kommet opp med 13 fokusområder for videreutvikling. Lenkesamlingen er en gullgruve.

Kan VR revolusjonere journalistikken?

Tidligere Newsweek-reporter Nonny de la Peña tror det. I TU er vi nysgjerrige, og har så vidt begynt å leke med en mulig magasinproduksjon i virtual reality-format. De visuelle mulighetene er åpenbare – dette er rikere innhold enn flat video. Men hva skal vi gjøre med tekst? Det blir spennende å forske på dette i månedene framover. VR er snart allemannseie, med Google Cardboard for 18 euro på Ebay, og en rekke mer raffinerte apparater rett rundt hjørnet.

Påfyll fra Berlin

Jeg er nettopp kommet hjem fra Digital Innovator’s Summit i Berlin – et av de årlige høydepunktene på konferansefronten. Her ble vi presentert for best cases, analyser og forskning – blant annet rundt mobil, video, konstruktiv bruk av data, sosiale medier og content marketing. Noen av foredragene er referert på hjemmesiden til den internasjonale magasinutgiverforeningen Fipp.

Her er tre av de mest populære: Juliane Leopold fra Buzzfeed Deutschland forteller hvilke faktorer som gjør at en sak deles mye på sosiale medier, Matt Crystal gir 5 tips for å lykkes på Pinterest, og til slutt 7 tips fra Lutz Finger i LinkedIn om hvordan du bruker data til å gjøre bedre business.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *