Den gode bølgen mediene surfer på

Mediebransjen opplever en økonomisk krise, til tross for en medgangsbølge uten sidestykke.

Du skulle ikke tro det, når du leser medienes dekning av seg selv. Det er krise opp, og krise in mente.

Men fakta er at nordmenn aldri har brukt mer tid på massemedier.

Etterspørselen er enorm og voksende.

Utfordringen er dårlige forretningsmodeller, høye kostnader og innhold som ikke treffer.

Det store paradokset er at de etablerte mediene sliter, mens unge entusiaster tjener grovt på å blogge eller lage YouTube-videoer om gaming.

Se på denne kurven. Den går ikke lenger tilbake enn til 1991, men se hvor stabil tidsbruken er på mange medier – og hvilke eksplosiv vekst det er for de «nye» mediene.

Massemediebruk.

En av de vanligste grunnene folk oppgir for å si opp avisabonnementet er at de ikke har tid til å lese avisen. Det er selvsagt en bortforklaring for at de ikke tar seg tid til å lese den – og det skyldes ikke at de har fått dårligere tid.

Trenden er nemlig at vi bruker mindre tid på inntektsskapende arbeid og husarbeid, samtidig som vi har fått mer fritid.

I 1970 hadde nordmenn drøyt fem timer i døgnet til fritid. I dag har vi over seks timer. Vel å merke i gjennomsnitt, noe som er viktig fordi kvinner i denne perioden har forlatt hjemmene for å bli yrkesaktive.

Hva bruker vi så den nye timen til?

Ikke sosialt samvær, for det har sunket.

Heller ikke lesing, kulturliv eller friluftsliv.

Den største veksten er fjernsynsseing, reiser og det som kalles for «annen fritid».

Hva betyr dette?

At mediebransjen har fått kundene levert til dørmatta. Det gjelder bare å få dem inn døra.

Krise? Hvilken krise?fritidsbrukfritidsbrukurve

5 Responses til “Den gode bølgen mediene surfer på”
  1. Gerry juli 19, 2016
  2. http://www./ november 4, 2016

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *