– Det som skjer av innovasjon nå, burde egentlig skje hos oss

Utviklingsdirektør i Dagbladet og Aller media, Hildegunn Soldal, er skuffet over mediehusene. Under nettsjeftoppmøtet på NONA15 tirsdag, hevdet hun at mediebransjens største utfordring, er mediebransjen selv. Og lederne i avishusene. 

– Innovasjonen skjer utenfor mediehusene

– Vi har snakket om at det ikke er en mediekrise. Ja, vi har de beste mulighetene, tilgang på kilder og teknologiske muligheter og så videre og så videre. Men samtidig skjer det innovasjon utenfor mediehusene. Vi står egentlig på et bristepunkt der vi kan bli en ny papirorganisasjon også digitalt hvis vi ikke henger med i den farten som alt som skjer har nå. Det som skjer av innovasjon nå, burde egentlig skje hos oss. Vi har ikke klart å komme opp med en løsning for å bedre leseropplevelsen. Skuffende at vi ikke har klart det. Det har med organisasjon og kultur å gjøre. Hvor ofte begynner vi med å snakke om hvordan vi kan presentere denne historien på best mulig måte? spurte Soldal, da hun fikk fire minutter helt innledningsvis i toppsjefmøtet til å dele sin største bekymring for mediebransjens fremtid.

Sammen med de tre andre paneldetakerne Gunnar Stavrum, Kjersti Sortland og Svein-Erik Hole måtte hun også svare på hva hun trodde var løsningen på mediebransjens mange utfordringer. Soldal var klar:

– Lederne må begynne å jobbe på en annen måte. Beslutningsmyndighet må plasseres ned i organisasjonen. De kan ikke tenke at det er vi som ledere som skal få dette til, sier hun.

Nettavis-toppsjef Gunnar Stavrum dro paralleller til flybransjen, der enkelte aktører nok vil hevde at det er en flykrise.

– Ja, SAS vil si det. Men RyanAir vil ikke være enig i at det er en flykrise. Litt det samme perspektivet må vi ha for mediene. Herregud for en tid vi lever i! Vi har sinnssyke muligheter. Hvis vi bare klarer å lage produkter som folk vil ha, sier Stavrum.

Budstikkas sjefredaktør, Kjersti Sortland, er enig.

– Det er aldri blitt produsert like mye og bra journalistikk som nå. Men det er et alvor i at vi må produsere god og kvalitetsmessig journalistikk; det er i finansieringen av journalistikken at alvoret ligger. Men, nå må vi være smarte og vi må være smarte sammen i norske medier, sier Sortland, som presenterte fire hovedutfordringer hun mente mediene står foran:

– Medieledere må drive med digitale start ups

– Google og de store amerikanske gigantene presser annonseprisene lokalt ned. Vi får ikke så mye betalt for den leserveksten som vi kanskje trodde vi skulle få. Der vi tar et tosifret antall øre for visningene, tar Facebook, Google og YouTube fra ett øre og nedover.

– Redaktører og medieledere må være profesjonelle entrepenører. Nå må vi også drive med digitale start ups. Og vi må hele tiden jobbe med kultur. Det er museumsvoktere i alle avdelinger. Det er helt naturlig. Til slutt: Upstarts må få leve egne liv. Hvem skal ha makta i avishuset? Gründerne løper lynraskt, og det er virkeligheten vi er ute og kjemper i, sier Sortland, som kunne røpe at hennes avis i år har satt av 10 prosent av budsjettet til utvikling og innovasjon.

Svein-Erik Hole i Teknisk Ukeblad var innhopper etter et frafall i toppsjefpanelet, og ville aller helst fokusere på mulighetene.

– Men utfordringene handler om relevans og evne til å fornye seg kjappere enn før. Når Facebook Instant Articles skremmer en hel bransje, forteller det meg at vi er redde fordi de lager noe som er bedre enn oss og de er flinkere enn oss.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *