Nicholas Sabloff, Huffington Post: – De siste årene har vært de mest spennende

– Jeg er enig i tittelen på denne konferansen. Hvilken krise snakker vi egentlig om? De siste årene har vært de mest spennende. Ja, den har definitivt vært disruptiv, men det har kommet mange nye muligheter.

Slik innledet internasjonal redaktør i Huffington Post, Nicholas Sabloff, sin seanse da han fortalte om Huffington Post og deres arbeid på NONA15-konferansen.

Nylig sa Huffington Posts sjefredaktør Arianne Huffington: «It´s imperative for The Huffington Post to always remain a work in progress». Sabloff utdypet hvordan Huffington Post får til dette i praksis.

Huffington Post ble startet som en politisk blogg i USA i 2005, og er i dag et nyhetsnettsted som er tilstede i 13 land og som har 214 millioner brukere med 600 ansatte. Men ikke minst er Huffington Post, som ble den første digitale avisen som vant en Pulitzer, i dag et nyhetsnettsted som aktivt jobber med å utfordre de tradisjonelle måtene å tenke avis og nettsteder på.

– Ting endrer seg fort

Kjernen i deres virksomhet er firedelt: Huffington Post skal være en plattform for å fremme meninger fra både presidenter og studenter. De skal samle det beste fra nettavisene på ett sted, samt skape et samfunn for sine lesere. Til slutt har de jobbet aktivt med å nå høyt oppe i søkemotorer og optimalisere sin tilstedeværelse på blant annet Google. Men på toppen av dette endrer lesernes behov og ønsker seg, både i forhold til teknologi og innhold.

– Ting endrer seg fort. I 2008 skrev vi en bok om blogging. Da vi tre år senere skulle dele den ut til nytilsatte redaktører da vi etablerte oss i nye land, oppdaget jeg hvor utdatert boken var. Det sto ingenting om Facebook eller Twitter der. Det var fascinerende hvordan alt forandret seg på bare tre år, sier Sabloff.

I dag har Huffington Post i hovedsak fire nye satsingsområder: Sosiale medier, video, mobil og global.

– Sosiale medier er vår nye forside, sier Sabloff.

– Vi fokuserer på hvordan vi kan lage saker som vil gå viralt. En måte å gjøre det på, er å lage saker om livsstil. En av våre mest delte saker er et blogginnlegg fra en mor som blogger om oppdagelsen av hva som skjedde da hun sluttet å si «skynd deg», forteller Sabloff. Blogginnlegget ble delt 1,2 millioner ganger på Facebook. Huffington Post er for øvrig det mest delte nyhetsnettstedet i verden.

– Vi ønsket dessuten å peke på løsninger og ting som inspirerer; hvordan gjør du det-saker. Denne typen innhold deles mye. Det er stor hunger etter denne typen innhold. Det er en av måtene vi har eksperimentert på Facebook.

En annen ting som er viktig for Huffington Post, er data. Helt konkret: Data om innhold.

– Data er sentralt i måten vi jobber på. Alle redaktører har tilgang til dataene. Når vi publiserer noe, er det ikke slutten men begynnelsen på innholdets reise. Vi bruker blant annet dataene til å endre tittel. Data er veldig viktig for oss for å gi redaktørene live tilbakemelding som gir redaktørene muligheten til å bli bedre redaktører og få bedre kontakt med leserne våre.

Huffington Post eksperimenterer mye, også på Facebook. Facebook Video er et eksempel på noe Huffington Post tester ut, med gode resultater.

– Video når mye bedre enn en lenke for Huffington Post, slår Sabloff fast.

Skal ha 50/50 video og tekst

Video er også ett av de fire satsingsområdene Sabloff trakk fram. Årsaken er enkel: Fra å ha brukt 20 minutter på video på nett om dagen, bruker en amerikaner i dag i snitt en time og seksten minutter hver dag på video på nett.

– Målet er at vi skal ha 50/50 video og tekst på Huffington Post, sa Sabloff, som også brukte noe tid på å fortelle om Huffpost Live som de startet i 2008, og en del av innholdet de prioriterer her. Blant annet The Huffpost Show:

– Dette er en naturlig forlengelse av det innholdet vi allerede lager.

Video og grafikk er en viktig del av innholdet til Huffington Post, og alle som jobber i nettstedet må beherske flere medier.

– Alle journalister som ansettes nå, skal være multimediejournalister. Det er viktig for oss og for fremtiden at vi har en redaksjon med et multimedialt mindset.

Mobil først – også i Huffington Post

Som flere andre medier, tenker Huffington Post også mobile first. Den siste redesignen ble gjort med utgangspunkt i den mobile skjermen. En erkjennelse Huffington Post har gjort, er at mobilversjonen deres ikke har en egen forside.

– Mer enn 50 prosent av trafikken vår er mobil. Vi tenker mobile first. Både på nyhetssiden, men også produkt og utviklingssiden. Hver enkelt mobile artikkelside er vår førsteside. Det er den ene inngangsporten til vårt innhold. Derfor må vi gi et rikere innhold på hver artikkelside, forteller Sabloff.

Vil vokse globalt

Til slutt jobber Huffington Post med en global strategi for vekst. De er i dag etablert i 13 land, og går alltid i kompaniskap med en lokal publisher. Slik får de lokal kunnskap og tilknytning der Huffington Post er. Dette gir dessuten store synergieffekter ved for eksempel internasjonale hendelser. Under angrepet mot Charlie Hebdo, nøt hele Huffington Post-nettverket i hele verden godt av den lokale dekningen fra Huffington Post i Frankrike. På samme måte jobber Huffington Post internasjonalt mot annonsører.

Les også Dagens Næringslivs artikkel om Huffington Post og Nicholas Sabloffs besøk på NONA15.

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *