Slik utvikler amerikanske medier seg – 5 hovedtrekk

Noe av det siste som ramlet inn i mailboksen før vi gikk i langhelgmodus var den årlige State of the News Media-rapporten fra amerikanske Pew Research Center. Rapporten – den 12 i rekken – gir denne gangen et mer komprimert bilde av de viktigste utviklingstrekkene i det amerikanske medielandskapet enn vi har sett tidligere år: 13 fakta-ark om utviklingstrekkene innenfor ulike mediekategorier.

Selv om ikke alle aspekter av rapporten har like stor overføringsverdi til norske forhold, er det mye interessant materiale her. Og sammen med casestudiene av lokale nyheter i en digital tidsalder som Pew ga ut i mars i år, gir den ferske State of the News Media-rapporten et detaljert bilde av utviklingen innenfor amerikanske nyhetsmedier. Etter et sveip gjennom rapporten og et knippe nettsteder som har kommentert den – her er fem highlights, trukket frem av Ragnhild Olsen, førstelektor i journalistikk og mediefag ved HiOA:

 

Mobil, mobil, mobil!  Og enda mer mobil! Pew-rapporten bekrefter at vekstkurven for mobilt innholdskonsum fortsetter oppover. Per januar hadde 39 av de 50 mest populære amerikanske nettnyhetsstedene flere brukere på mobil enn på desktop. For viralbonanzanettstedet Buzzfeed var mobiltrafikken mer enn halvannen gang så stor som desktoptrafikken.

…men desktopbrukerne bruker mer tid på nettsidene. For halvparten av de femti målte nettstedene tilbringer desktop-brukerne mer tid på siten enn mobilbrukerne. De flyktige mobilbrukerne som kommer blant annet fra Facebook og andre sosiale medier, er en kommersiell utfordring fordi de viser lavere engasjement på nettsidene målt i tid. (Den flyktige trafikken fra sosiale medier og søk har Pew levert interessante data om tidligere også.)

Mobilannonseringen viser like fullt kraftig vekstopp 78% i fjor, selv om dette er lavere vekst enn foregående år. Mobilannonseringen nærmer seg nå 40% av den digitale annonseomsetningen i USA. Samtidig viser annonsestatistikken at bannerannonser fortsatt dominerer det digitale annonsemarkedet, men videoannonser øker kraftig. «Video is where the money is, forklarer Ricardo Bilton i Digiday i Mark Glasers PBS MediaShifts gjennomgang av Pew-rapporten.

Teknologiselskapene tar den digitale annonsekaka. «Financially, the legacy news industry has made little progress in securing more of the digital dollar» slår Pew-rapporten fast. Fem teknologiselskaper står for halvparten av alle display annonse-inntektene; Facebook alene for 25%. Grafen som viser annonseinntektene i de amerikanske avisene et nedslående. Siden toppårene 2006 og 2007 er inntektene mer enn halvert.

Og det blåser en podcastvind over mediebransjen. Andelen amerikanere som har lyttet til podcast siste måned  er nesten doblet fra 2008 fra 9 til 17%. En av tre amerikanere (12 år+) har lyttet til en podcast en eller annen gang, mot 11% i 2006. Og selv om «Serial» var fjorårets podcast-superstjerne, viser studien at podcast har vært i vekst over lengre tid. «Advances in technology — in particular, the rapid growth in use of smartphones and mobile devices in addition to the increased ease of in-car listening — have contributed to the uptick of interest in podcasts» ifølge rapporten.

No Responses til “Slik utvikler amerikanske medier seg – 5 hovedtrekk”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *