Fem ting vi lærte av gründerne

Fem gründerprosjekter i media fikk vise seg frem på Netthodenes julearrangement «Gründerjournalistene» torsdag 10. desember.

Det var stinn brakke hos Oslo Media House, og mye kunnskap i luften. Gründerspirene var invitert for å presentere det de satset på og dele erfaringer om det de har lært på veien – på godt og vondt.

Gjesteinnlegg av  Jens Barlandførsteamanuensis i medieledelse og innovasjon, Høgskolen i Gjøvik (og NONA-leder 2011-2013).

Her oppsummerer jeg den viktigste lærdommen jeg dro ut fra hvert av de fem prosjektene (gjengitt med mine formuleringer, og ikke ordrett sitert):

Henriette Hedløv (t.v.) og Jorunn Flydal fra Medialounge deler sine husregler.

Henriette Hedløv (t.v.) og Jorunn Flydal fra Medialounge deler sine husregler.

PASSE MYE KUNNSKAP:

Man må ikke vite for mye, da blir det for komplisert. Man må ha passe mye kunnskap, og heller bare hive seg ut i oppgavene. Da opptrer man mer respektløst, og får kanskje gjort ting som andre ikke en gang våger å prøve seg på. Mange prosjekter dør fordi de utredes for mye, det blir for mange og for mye møter, eller man blir for usikker. Man bør også velge de enkle løsningene, som f.eks. en ferdig WordPress-mal i stedet for å programmere mye selv. «Bare gjør det!», var et råd fra Gard L. B. Michalsen, gründer og redaktør i nettavisen Medier24.com, som feirer ett år omtrent på denne tiden.

 

ENERGI:

«Man må få energi av å ha det litt vondt.» Det fortalte Jorunn Flydal og Henriette Hedløv, partnere og gründere i Medialounge, et nettsted for kjøp og salg av stoff, for gjenbruk og syndikalisering. Det handler om å gå utenfor komfortsonen.

Hvis alt er bra blir ikke innsatsen på topp. Men hvis det smerter, og det står noe på spill, så yter man det beste. Så smerte kan være et tegn på godt gründerskap, og er det som skal til for å utløse maksimalt med energi. Man skal jo tross alt få til noe som mange mener er umulig. Og et ekstra råd fra den kanten: Ikke bry deg om de som er negative, hold deg borte fra slike, de tapper bare energi!

 

PENGER:

Det å finne opp noe, eller å finne på et godt produkt, er bare begynnelsen. Det er først når pengene klinger at man kan snakke om entreprenørskap, eller å kalle seg gründer. Lars Eide har vært med å bygge opp Filter Media som skal produsere både innholdsmarkedsføring (content marketing) og redaksjonelt innhold. Og de har hatt det travelt siden de traff perfekt på en bølge som kom i markedet.

Men de har vært helt avhengige av å få med noen på laget som elsker å selge, sitte i møter med kunder, og som kan alt det administrative med penger. Mediegründere med journalistisk bakgrunn elsker gjerne å lage stoffet, sakene, produktene og å få historiene til å glitre. Men skal det bli butikk trenger man også å ha med seg noen som elsker den siden av virksomheten.

 

SPISSE NISJER:

Digitale medier er som skapt for å treffe grupper med spesielle interesser. Internett opphever avstand, så det er som skapt for å treffe spisse nisjer. Lucas H. Weldeghebriel fra Cloud Media Service utvikler også innholdsmarkedsføring (content marketing) for kunder. Men med sin bakgrunn fra bl.a. VG der han har vært med å skape Min Mote og flere andre nisjeprodukter kunne han fortelle om det magiske med å treffe det som virkelig engasjerer folk. Og hvis man med godt innhold greier å komme helt inn i det engasjementet, gjerne fordi man er ekstremt tydelig i å rette seg mot en bestemt målgruppe, da finner man også frem til betalingsviljen eller kjøpelysten hos brukerne.

 

Å TRYNE = LÆRDOM:

Et gründerprosjekt kan beskrives som vellykket eller mislykket. Men det å gå på trynet kan faktisk også være det som skal til for å få til noe større senere. Det er mange eksempler på store og vellykkede satsinger (også i media) som har en forhistorie med noe som var mislykket. Og det var nettopp det som var den utløsende faktoren for hva man fikk til i neste omgang. Man fikk ny kunnskap. Eller ny energi. Eller behov for å bevise. Eller den fandenivoldskheten som var nødvendig for neste motbakke. Jo Moen Bredeveien var med å starte Magasinet Plot i 2011, noe de ga opp og solgte videre i 2014. Men du verden – full av kunnskap, erfaring og nytt pågangsmot. Ville han startet Plot om igjen? (Det fikk vi ikke spurt om.)

 

Takk for fem flotte historier, og lykke til videre!

 

 

 

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *