Data, data, deilige data: Her er hele programmet til NONA16-konferansen

Hvordan data og tilgangen på mer informasjon beriker og forbedrer journalistikken er tema for NONA16-konferansen 2016 6. juni. Vi får internasjonale toppfolk og det beste norsk mediebransje har å by på på besøk. I tillegg skal vi belønne det største netthodet og de aller beste nettsakene som er blitt produsert i Norge det siste året.

Foredragsholdere 2Lær om Schibsteds nye produktplattform, hvordan Sunnmørsposten jobber med datajournalistikk og ta debatten om etikk i produktutvikling med oss.

Stedet er Popsenteret på Grünerløkka i Oslo, du kan melde deg på her.

Hele programmet ser slik ut:

08:45 Registrering
09:15 Åpning av NONA-konferansen v/ NONA-leder Ingeborg Volan
09:30 Netthodeundersøkelsen 2016, professor Arne Krumsvik
09:45 Keynote v/ Tony Haile, Chartbeat: What Data Tells Us About the World of Platforms

Tony HaileChartbeat er et av verdens mest brukte redaksjonelle analyseverktøy. De jobber med mer enn 4000 medieselskaper i hele verden, inkludert 80 prosent av de største redaksjonene i USA. Tony Haile er Adjunct Professor i journalistikk ved både Stanford og Columbia og var på lista da Fast Company kåret “Top 100 most creative people in business”. Før han startet selskapet sitt konkurrerte han i et jordomseilingsrace og ledet polarekspedisjoner i Arktis. Han mener startup-virksomhet likner på dette, men med lavere risiko for å måtte amputere noe.
10:45 Pause
11:00 Slik får vi tid til datajournalistikk i en liten redaksjon, Liv-Jorunn Håker Ottesen, digital utviklingssjef, Sunnmørsposten
11:20 Den algoritmiske tilnærmingen til nyheter, Jørgen Hovelsen Frøland, prosjektleder personalisering, Polaris media
11:40 Slik jobber vi datainformert i Schibsteds redaksjoner, Francis Lundh, prosjektleder VG og Geir Larsen, product manager Schibsted Media Platform Engage
12:00 Lunsj
12:45 Årsmøte NONA, møteleder medieforsker Jens Barland. (Sakspapirer er publisert på annet innlegg på bloggen.)
13:15 Keynote, Sylke Grühnwald, Journalismfund.eu: Europe in need: Why we need cross-border and in-depth journalism

Sylke GruhnwaldSylke Grühnwald leder teamet for data- og dokumentdrevet journalistikk ved den sveitsiske allmennkringkasteren SRF, er nyvalgt leder for Journalismfund.eu og blant initiativtakerne til et europeisk manifest for kvalitet i datajournalistikk. Hun var en av grunnleggerne av Lobbywatch.ch og initiativtaker til det flernasjonale flyktningprosjektet The Migrant Files. Hun og teamet hun leder har vunnet flere internasjonale priser, blant annet Grimme-Preis, The European Press Prize og IRE Award.
14:00 Derfor er åpenhet i data viktig, Vegard Venli, Kommunal Rapport og vinner av Den store journalistprisen for sitt arbeid med aksjonærregister
14:15 Pause
14:30 Når presseetikken møter matematikken.

Facebook har vært i hardt vær etter avsløringer om hvordan de påvirker sine egne nyhetsprioriteringer. Men hvor ryddig er det på medienes egen side av gjerdet? Hvilke nye presseetiske utfordringer møter vi i produktutvikling, når vi lar algoritmer styre utvalget av nyheter og når dataanalyse hjelper oss i publiseringen?

Panel:

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund
Jan Thoresen, digital redaktør i Aller media Norge
Vegard Storstad, produkteier for nrk.no

Diskusjonen ledes av Mala Wang-Naveen, kommentator i Aftenposten
15:10 Pause
15:20 Speeddate med Netthodepris-finalistene 2016
16:15 Utdeling Netthodeprisene 2016
16:30 Slutt

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *