De har laget årets beste digitaljournalistikk

VG og Teknisk Ukeblad ble de store vinnerne under utdelingen av Netthodeprisene på NONA16-konferansen. Hederlig omtale til Adressa, Sunnmørsposten og ABC Nyheter.

Vinnerne av Netthodeprisene 2016. Til venstre Einar Otto Stangvik fra VG, "Årets Netthode" Svein-Erik Hole fra Teknisk Ukeblad og Ruben Solvang, Teknisk Ukeblad.

Vinnerne av Netthodeprisene 2016. Til venstre Einar Otto Stangvik fra VG, «Årets Netthode» Svein-Erik Hole fra Teknisk Ukeblad og Ruben Solvang, Teknisk Ukeblad. Foto: Gard Michalsen, Medier24.com

Årets netthode: Svein-Erik Hole, redaktør TU.no

Årets netthode har markert seg tydelig i bransjen gjennom å dele sine erfaringer med redaksjonell omstilling, digitale arbeidsmetoder og innovasjon. Vedkommende har holdt mange titalls foredrag for norske mediebedrifter, har undervist ved Institutt ved journalistikk og har også øst av sin digitale kunnskap til en rekke andre land.

Vedkommende er opptatt av kvalitet fremfor kvantitet som redaksjonell målestokk, vel vitende om at tydelig differensiering og dybde også gir best uttelling kommersielt sett.

Og i stramme tider i mediebransjen, har årets netthode jobbet så å si hver kveld og helg de siste årene for å holde liv i sidene der det har vært hull i turnusen. Vedkommende har mange meritter og gode resultater med seg, som er oppnådd både alene og sammen med andre.

Juryen kårer Svein Erik Hole i Teknisk Ukeblad til årets netthode.

Årets beste digitale journalistikk – liten redaksjon: Teknisk Ukeblad

Vinneren av årets beste digitale journalistikk – liten redaksjon – imponerer ved sin avanserte bruk av data, herunder skraping av nettsider og koblinger av flere databaser. Uten å automatisere sammenlikning av opplysninger ved hjelp av datastøttede hjelpemidler, ville jobben vært umulig.

I tillegg til god fortellerteknikk, tar vinneren samfunnsoppdraget på alvor og viser at god gravejournalistikk er god gravejournalistikk – også digitalt. Artikkelserien fikk betydelig konsekvenser, og selv om juryen mener at vinneren har noe å gå på når det gjelder visuell presentasjon, kåres Teknisk Ukeblad med «Aksjeeierne i Statens Vegvesen» til årets beste digitale journalistikk for liten redaksjon.
Her kan du lese vinnersaken.

Hederlig omtale til ABC Nyheter for «Zooom» og Sunnmørsposten for «Fjellet som trugar«. 

Årets beste digitale journalistikk – stor redaksjon: VG

Selve kjernen i vinnersaken i denne kategorien er forankret i det digitale. Ikke bare er arbeidsmetodene i stor grad datadrevne, handlingen dreier seg også om en gruppe menneskers bruk av nettet – i dette tilfellet dets skyggesider.

Redaksjonen har gjort et omfattende og solid journalistisk gravearbeid som har høstet både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og saken setter søkelyset mot et svært viktig tema som rammer samfunnets svakeste. Både fortellerteknikk og bruk av visuelle virkemidler i artikkelen er av ypperste klasse. Virkelig gåsehud-fremmende!

Vinneren av årets beste digitale journalistikk – stor redaksjon – er VG med saken «Nedlasterne».

Hederlig omtale til Adresseavisen for «Teppefall» og VG for «De falt for Norge«
Juryen til årets netthodepriser har bestått av Tove Knutsen (Bergens Tidende), Ann Baekken (Amedia), Marius Karlsen (iNord/Helt.Digital) og Linn deLange (Nationen).

No Responses til “De har laget årets beste digitaljournalistikk”

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *