VR-journalistikk og netthode-juleøl

Virtual reality (VR) har inntatt journalistikken for alvor dette året, blant annet med storslagne 360-satsinger fra aktører som New York Times, AP og BBC. I Norge satser Teknisk Ukeblad flere millioner kroner på å utvkle VR-journalistikken, med støtte fra Google. Samtidig har NRK begynt med sine første 360/VR-produksjoner, og har allerede høstet mange interessante erfaringer.

Men hvordan produserer man egentlig 360/VR-innhold? Er det på tide å begynne med dette selv, eller bør man vente til teknologien modnes og publikum er klare? Hva gjør de beste VR-produsentene?

nona-vr-event-bilde

På NONA-møtet 7. desember får du møte tre aktører med forskjellige innfallsvinkler til VR-journalistikken.

Jannicke Mikkelsen er en filmfotograf med omfattende erfaring innen 3D og 360-gradersfilming. Hun har nylig jobbet med både Sir David Attenborough i BBC og bandet Queen med storslagne VR-produksjoner. Hun kommer fra London for å fortelle mer om hennes 3D/360-prosjekter og vise oss glimt fra produksjonene.

Eirik Helland Urke har jobbet med 360/VR-innhold i mange år, og leder nå VR-prosjektet i Teknisk Ukeblad. Han deler de viktigste erfaringene fra prosjektet så langt, og kommer med noen praktiske tips for enkle produksjoner.

Ståle Grut skriver om teknologi, kultur og medier i NRKbeta. Han kan fortelle om hvordan NRK nå har begynt å ta i bruk 360-teknologi i flere prosjekter, og om erfaringene hittil.

Det blir visning av VR-produksjoner og frivillig «juleverksted» med bretting av egne VR-briller i papp. Enkel servering.

 

Praktisk informasjon:

Møtet foregår hos Teknisk Ukeblad Media i Grensen 3 (se kart). Vi åpner dørene klokka 1700, starter programmet klokka 1730 og holder på til ca klokka 1900. Deretter samles de som ønsker til en uformell og ikke-virtuell pils på Håndtverkeren.

OBS: Billettene er gratis, men vi har begrenset antall plasser. Påmelding: http://bit.ly/2gFLoT5

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *