Pål Nisja-Wilhelmsen er årets netthode

DSC09295

Dette sier juryen om vinneren:

– Vi har i år kåret en vinner som gjennom ca. 20 år har stått i bresjen for å utvikle en rekke nye tjenester, mange av de som vi i dag kjenner godt. Dessuten står han fortsatt i en spydspissrolle for å få frem stadig nye digitale påfunn og innovasjon som gleder oss på digitale flater, både de redaksjonelle og de kommersielle. Prisvinneren har aldri vært redd for å tenke utenfor boksen, og har i en årrekke bidratt til at Nettavisen har vært en game changer (riktignok plagsom for noen konkurrenter) blant norske digitale medier.

Netthodeprisene ble delt ut på NONA17 i Oslo 23. mai.

Vinner av prisen for årets beste journalistikk gikk til henholdvis Sunnmørsposten (liten redaksjon) for Millionene du ikke fikk vite om og VG (stor redaksjon) for Tvangsloggene.

Hederlig omtale ble gitt til Side3/Nettavisen for Elbiler: Rekkevidde og pris, NRK for Purk eller Skurk, Dagbladet for Gutten i plattposen og Adresseavisen for 10c.

Hele begrunnelsen fra juryen:

Liten redaksjon:

 Hederlig omtale gis til prosjektet Elbiler: Rekkevidde og pris fra Side3 i Nettavisen. Dette er forbrukerjournalistikk som utnytter bruk av data, både for å trenge inn i materien og i formidlingen. Ved å krysse flere datasett får de frem en rangering av elbiler ut ifra de viktigste kriteriene. Dette er tabloid og et gjennomarbeidet stykke datajournalistikk som treffer leserne på hjemmebane. De som selger elbiler har hatt en stor informasjonsfordel på grunn av kompleksiteten, mens denne journalistikken gir kjøperne (som er leserne) en ny oversikt som kan utfordre elbilbransjen.

Vinner av årets beste journalistikk (liten redaksjon) er Sunnmørspostens graveprosjekt Millionene du ikke fikk vite om. Graveprosjektet avslørte uheldig praksis med bonuser innen Helse Midt-Norge. Det er utført et omfattende arbeid for å samle og systematisere data som ikke lett tilgjengelig. I den digitale presentasjon er det utnyttet mange gode visuelle virkemidler som løfter saken og gjør et sammensatt materiale lett å lese. Saken tar for seg millionbonuser som er blitt betalt til nøkkelpersoner i tillegg til lønn for at de ikke skal slutte i jobben på kritiske tidspunkter.

Stor redaksjon:

Her var det 27 nominerte kandidater – mange av disse svært gode. Det ga juryen et luksusproblem med å vurdere verdige vinnere. En vanskelig jobb, men her er resultatet:

Hederlig omtale gis til NRKs prosjekt Purk eller skurk. Dette prosjektet bygger bro mellom tradisjonell og digital nyhetsformidling. Podcastserien tar for seg hvordan en av Norges mest betrodde politimenn endte opp som hovedmistenkt i et kriminelt nettverk han selv var satt til å etterforske? Seriens innovative element er blant annet å gjøre radio synlig på mobil. Redaksjonen samarbeidet tett med grafikere, tegnere og komponister. Dette gir serien et digitalt univers utover lytteropplevelsen. Prosjektet oppfyller alle NRKs primærplattformer, nett, TV og radio, i tillegg til SOME og podcast-plattformer. Serien har generert flere store nyhetssaker som er publisert i alle NRK-flater.

Hederlig omtale gis til Dagbladets reportasjeserie Gutten i plastposen. 8. oktober 1991 ble en nyfødt baby funnet i en plastpose på Vestre Aker kirkegård i Oslo. Spebarnet var blåfrossent, i ferd med å dø. Arbeidet med å avdekke og fortelle om hva som skjedde i de påfølgende timene, ukene og årene utgjør reportasjeserien «Gutten i Plastposen». Serien har hatt tre millioner visninger og en samlet lesetid på 23 år, den mest leste saken i Dagbladets historie – og er spredt internasjonalt. Den kombinerer også mulighetene som ligger i stor spredning i gratis flater og eksklusivitet man får leserne til å betale for som pluss-innhold. Serien har også vunnet European Digital Media Award i kategorien «Beste innovasjon».

Hederlig omtale gis til Adresseavisen som rapporterte nyheter sammen med 10C ved Charlottenlund skole. Dette skjedde på ungdommenes premisser. De laget en snapchat-kopi i html/css/js som ble plassert på fronten av adressa.no. Elevene sendte snaps til en privat konto, og herfra ble snapchatvideoene publisert fortløpende. Nyhetsformidling fullstendig på målgruppens premisser, og et eksperiment som varte en uke – og som ga innsikt i hvordan nye generasjoner vil formidle nyheter. Prosjektet gir oss en pekepinn om hvordan vi må tenke og innovere fremover.

Vinner av årets beste journalistikk (stor redaksjon) er VGs graveprosjekt Tvangsloggene. VG avslørte massive lovbrudd, omdiskuterte begrunnelser og grov svikt i dokumentasjonen da norske sykehus brukte beltetvang mot pasienter i 2015. VG hadde da fått innsyn i tvangsprotokollene fra samtlige sykehus i Norge. Det er første gang disse håndskrevne dokumentene har blitt utlevert. Her er det brukt omfattende digitale virkemidler både i datainnsamling, databearbeiding og presentasjon. Prosjektet er utmerket eksempel og forbilde for hvordan digitaliseringen kan utnyttes til å forbedre journalistikken på mange måter.

Årets netthode:

Kriteriene er:

  • En enkeltperson som har gjort en spesiell innsats for å bringe norske nettmedier videre.
  • Har løftet nett i sin organisasjon og/eller i den norske mediebransjen (tradisjonelle eller nye medieaktører)

Juryen har hatt flere gode nominerte kandidater å velge mellom.

Vi har i år kåret en vinner som gjennom ca. 20 år har stått i bresjen for å utvikle en rekke nye tjenester, mange av de som vi i dag kjenner godt. Dessuten står han fortsatt i en spydspissrolle for å få frem stadig nye digitale påfunn og innovasjon som gleder oss på digitale flater, både de redaksjonelle og de kommersielle. Prisvinneren har aldri vært redd for å tenke utenfor boksen, og har i en årrekke bidratt til at Nettavisen har vært en game changer (riktignok plagsom for noen konkurrenter) blant norske digitale medier.

Årets netthode i 2017 er: Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling, innovasjon og produktutvikling i Nettavisen.

 

Juryen har bestått av:

Tormod Utne: Høgskulelektor i nettjournalistikk ved Høgskulen i Volda. Tidligere digitalredaktør i Sunnmørsposten og med fartstid fra digitale redaksjoner både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Ann Bækken: Utviklingsdirektør i Amedia. Og med fartstid fra digitale redaksjoner i Dagbladet, Aller og Aftenposten.

Jens Barland: Førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Fartstid fra bl.a. Dagbladet, Aftenposten

Skriv svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *